Verkiezingen verstoren vakantie

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Mon Jul 24 10:28:35 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nja, beetje open deur maar je moet wat, als journalist...

Maar goed, even over de verkiezingen: het loopt tot nu toe zoals ik al
vermoedde... Het wordt een herhaling van 2003, met Bos en Balkenende die de
kiezer voor de keus stellen: "'Centrum-links' of 'centrum-rechts'? Kiest u
maar!"

De vorige keer kreeg Balkenende nét aan het voordeel van de twijfel, nu zal
het - in de reprise - toch Bos worden.

Voor alle andere partijen is dit overigens wel nadelig, en zeker voor een
partij als D66: kiezers verlaten de partij om uit te vliegen naar óf
centrum-links, óf centrum-rechts. Zelfs de VVD moet inleveren ten faveure
van het CDA.
GroenLinks en SP verliezen alweer wat peilingen-zetels aan de PvdA.

Hoe dit mechanisme te doorbreken? Voor D66 kan men alleen maar hopen dat Bos
en Balkenende te vroeg pieken, maar de 'titanenstrijd' tussen B en B is nog
niet eens begonnen...

Kaj