Welk 'recht tot zelfverdedinging'...

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Mon Jul 24 10:25:54 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Hmm, mijn info rond 2000 (terugtrekking Israel uit Libanon) stamt uit
> defensiekring. Zo suf zal ik toch niet zijn.

Als je zelfs feiten die voor het oprapen liggen, ik geef je de links op
een presenteerblaadje, niet eens de moeite waard vindt, wat kan ik dan
nog zeggen...

> De reactie van Bert Bakker
> vind ik zinvoller - je dient ook andere UNO-resoluties mee te tellen.

Zinvoller dan wat? Met van onderwerp te veranderen kom je niet verder.
Bert had het in zijn bijdrage over de resoluties over Golan, de bezette
gebieden, en de muur, die ook niet werden uitgevoerd.

> En verder pas je geheel in mijn verwijt van orientalisme: veruit de
> meeste feiten en argumenten die je aanvoert betreffen Israel. Je
> besteedt vrijwel geen aandacht aan de andere spelers. Voor jou tellen de
> Arabieren niet...

Je introduceert een obscure maar gewichtig klinkende term, Oriëntalisme
(zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Oriëntalisme ). Als ik op het artikel
af mag gaan dan dateert deze term pas van 1978, en behelst het de
bevestiging van de eigen westerse identiteit d.m.v. het afzetten tegen
een ongenuanceerd en achterlijk beeld van niet-westerse culturen.

Als je vindt dat ik te weinig aandacht schenk aan andere spelers,
uitstekend, in een discussie kan niet één deelnemer alle aspecten
belichten, daarom discussieer je juist. Vertel maar over die andere
spelers dan.

En hoe dat dieper inzicht geeft in het recht dat Israël aan bepaalde
VN-resoluties zou kunnen ontlenen om in te grijpen in Libanon. Want daar
hadden we het toch over?

Bart