Israel - Libanon

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Mon Jul 24 00:54:07 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> Dat is ook mijn indruk. Vergelijk dit maar eens met wat Hezbollah doet, in
> het wilde weg raketten op dorpen afvuren. Dat is zonder meer een
> oorlogsmisdaad. Het valt me op dat er in de media en op deze lijst geen
> verontwaardigde kritiek op deze oorlogsmisdaden komt. Kritiek op Israel
> verbaast me niet, lijkt me ook terecht, het uitblijven van kritiek op
> Hezbollah verbaast me wel.

Welke partij in welke mate het recht aan zijn zijde heeft speelt bij de
beoordeling van elk gewapend conflict een centrale rol. Van de agressor
is geen enkel geweld legitiem, het slachtoffer mag wel geweld toepassen.
Wat nou buitengewoon merkwaardig is, is dat in dit conflict er een
volstrekt taboe lijkt te rusten op het aansnijden van deze vraag. Ook in
deze bijdrage van Martijn ontbreekt dit element geheel.

Wie is de agressor, wie het slachtoffer? Beide partijen zullen de andere
partij als agressor willen voorstellen, dus het is aan de waarnemer, ons
dus, om te bezien wie gelijk heeft.

Feit is, dat Israël erin geslaagd is om iedereen unisono te laten roepen
dat het terecht een beroep mag doen op het 'recht tot zelfverdediging'.
Dit impliceert dus meteen dat de Palestijnen de rol van agressor
toekomt. Een buitengewoon knap en belangrijk publicitair succes voor
Israël, zeker als je bedenkt dat het juist ontegenzeggelijk Israël is
dat de rechten van de Palestijnen al decennia lang met voeten treedt,
evenals de corresponderende VN-resoluties.

Israël heeft dit succes bereikt door het startpunt van het conflict bij
een -overigens ook nog eens kleinschalige- Palestijse aktie te leggen,
en als de vermoorde onschuld net te doen alsof daaraan in het geheel
niets vooraf ging. Maar dit is evident niet het geval.

In mijn ogen is Israël zelf in hoofdzaak verantwoordelijk geweest voor
het ontstaan van het Palestijnse terrorisme in al haar afschuwelijke
incarnaties. Zonder Israël had de wereld waarschijnlijk ook het
vreselijke verschijnsel van de zelfmoordaanslag niet gekend.

Nu kun je onmogelijk sympathie voor terroristen hebben, en de mensen in
Israël is natuurlijk een eigen plek op deze wereld gegund, maar Israël
is in het langdurige conflict met de Palestijnen de agressor, en dus als
eerste verantwoordelijk voor het stoppen van het geweld en voor het
bereiken van een voor iedereen acceptabele oplossing.

> [...]
> objectief verhaal kwam, zeker in vergelijking met geluiden in de media en
> op deze lijst die mij vaak partijdig voorkomen, de een voor Israel, de
> ander voor Hezbollah, of beter gezegd, tegen Israel.
>
> Of Israel zich bij bombardementen op doelen in woonwijken schuldig maakt
> aan oorlogsmisdrijven, hangt er vanaf of men voldoende probeert burgers te
> ontzien. In ieder geval doen ze dat tot op zekere hoogte. Er worden
> pamfletten afgeworpen, de burgerbevolking krijgt de tijd om weg te
> vluchten en soms worden aanvallen niet doorgezet omdat er teveel burgers

Hoe verbazingwekkend dat een redelijk mens ertoe gebracht kan worden om
bombardementen op woonwijken als mogelijk legitiem te zien. Militair is
de doelmatigheid, zo ver noordelijk, ongeveer nul schat ik. Overal
bommen neergooien in de hoop bij toeval Hezbollah-leiders te treffen is
waanzin.

En wat sypathiek van Israël dat ze de burgerbevolking van hun land
verdrijft voordat ze alles vernietigen. In Joegoslavie heette dat
'ethnic cleansing'.

Bart