Nachtmerrie scenario

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Jul 19 10:35:23 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik maakte alleen een opmerking over je dwaze, wereldvreemde aannames.
Vlaams Belang/Blok en Hitler zijn/waren helemaal geen tegenstanders van de
parlementaire democratie, ze profiteerden ervan. Het verschil met een halve
eeuw of langer terug is dat foute bewegingen geen regelrechte dictatuur
meer hoeven te vestigen omdat de democratie zich kennelijk ook dictatoriale
vormen kan veroorloven. Zie de totale Ueberwachung-staat die momenteel, met
"terrorisme" als smoes, wordt geschapen m.b.v. de computer. Achter
democratie steken altijd massa's mensen, democratie is niet alleen maar een
'systeem' maar ook een fluctuerende realiteit. En dat is het strijdtoneel
voor foute bewegingen, inclusief het populisme van Wouter Bos (ik las
laatst z'n speech in Dordrecht).

Hamas, Herzbollah en vroeger ook de zionistische beweging roeren zich in
zo'n situatie, via een soort verzuiling (etnische vereniging, sociale hulp
en politiek geweld ineen). Kortom, democratie is niet het academisch
fenomeen dat jij ervan maakt, Mark, voor ons is het iets waar je steeds
voor moet vechten, liefst op een geweldloze manier.

hv,u
------