Israel vs. Palestijnen: begin met de feiten

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Jul 19 18:54:52 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Deze zoveelste misdaad van Israel toont alleen maar aan dat het een
>  noodzaak is dat ook de Islamische landen over kernwapens beschikken.

Aha, zelfmoordaanslagen met een atoombom-koffertje. Geweldig...

Wél zinnig vond ik onderstaande brief in het NRC vandaag:

Laat Israël ook zelf de resoluties uitvoeren

Voormalig Israëlisch ambassadeur Shimshon Arad (Opiniepagina, 17 juli,
‘EU moet Israël niet de les lezen’) stelt dat de Libanese regering haar
verantwoordelijkheid ontliep om resolutie 1559 uit te voeren. Die
Veiligheidsraadresolutie uit 2004 (9 stemmen vóór en 6 onthoudingen)
houdt, naast de terugtrekking van de Syrische troepen uit Libanon, ook
de ontwapening in van de Libanese milities.

Arad heeft over dit afgeleide probleem van het Midden-Oostenconflict dus
gelijk.

Het is echter jammer en een schande (hier gebruik ik zijn eigen
terminologie), dat hij vervolgens niet ook meteen de hand in eigen
boezem steekt en naar voren brengt dat de opeenvolgende Israëlische
regeringen Veiligheidsraadresoluties 242 uit 1967 (unaniem aangenomen)
en 338 uit 1973 (ook unaniem aangenomen) nu in 2006 nog steeds niet
hebben uitgevoerd. En hier gaat het om de kern van het
Midden-Oostenconflict: terugtrekking uit de bezette gebieden en
wederzijdse erkenning .

Zelfs de vredesvoorstellen van de gezamenlijke Arabische Landen van 1982
en 2002 werden door Israël verworpen. Op signalen van de jonge president
Bashar Assad, dat Syrië de afgebroken vredesgesprekken, die in 1995 en
2000 bijna tot een vredesregeling en de volledige teruggave van de Golan
leidde, gaarne wilde heropenen, werd nooit gereageerd.

Syrië – dat moet alle kenners zijn opgevallen – heeft sinds 1973 het
Golan-bestand nageleefd. Het bleef daar steeds rustig. Anderzijds heeft
Syrië uit andere landen arriverende steun voor Israël bestrijdende
groepen (Hezbollah, Hamas en andere milities) steeds laten passeren.

Dit is wel een erg bijzondere tactiek om zo het eigen doel – de
teruggave van Golan – ‘wa r m ’ te houden.

Voor het huidige conflict zal nog één keer een tijdelijke oplossing
moeten worden gevonden. Er zal vervolgens echter veel meer moeten
gebeuren. Israël en de Verenigde Staten zullen immers spoedig erna de
uitvoering van de Routekaart weer gaan vertragen in de hoop dat Israël
uiteindelijk het gros van de bezette gebieden zal kunnen inlijven.

Het is niet voldoende dat de EU Israël de les leest. De EU moet
eindelijk haar verantwoordelijkheid nemen en binnen het Kwartet voor de
Routekaart aansturen op een spoedige algehele Midden- Oostenvredesregeling .

Pas als er een volwaardige, levensvatbare Palestijnse staat komt, als de
volledige Golan teruggaat naar Syrië en als er een eerlijke
waterverdeling komt, zullen alle buurlanden van Israël bereid zijn
binnen hun grenzen de radicale groeperingen te ontmantelen.

J.C. Mühren Voormalig militair VN-waarnemer en defensieattaché in het
Midden- Oosten