Nachtmerrie scenario

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Tue Jul 18 14:33:25 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Extremisten hebben altijd baat bij escalatie. De steun voor hen zal
> enorm toenemen en dus ook hun macht.

Wat extremisten onderscheidt van niet-extremisten is dat niet-extremisten in
de regel van alles te verliezen hebben. Echte extremisten vinden dat ze
niets te verliezen hebben - de dood of de gladiolen. Hizbollah zal daarom
alleen komen te staan.

> Wat is de reden?

Macht. Niks anders dan dat. Hizbollah staat in het zuiden van Libanon vrij
alleen en heeft inmiddels een sterker 'leger' dan het hele Libanese leger
bij elkaar. Ik durf daarom te wedden dat behoorlijk wat Christenen,
Soennieten en Druzen het helemaal niet erg zouden vinden als Hizbollah door
Israël een toontje lager moet gaan zingen.

> [...]
> tegenovergestelde zal gebeuren. De democratisering en daarmee de hoop
> op een vrediger en welvarender bestaan in Libanon begon net vorm te
> krijgen en dat is de grootste ramp die extremisten kan overkomen. Die
> democratie is nu door Israel om zeep geholpen en het volk zal aldus
> radicaliseren, lees, en masse Hezbollah en andere extremisten gaan
> steunen. Van het Westen en 'onze democratie' kan men immers niets
> verwachten, dat is wel duidelijk.

De democratisering en daarmee de hoop op een vrediger en welvarender bestaan
in Libanon komt allemaal juist dichterbij als de (inmiddels) grootste
voormalige burgeroorlog-factie, de Hizbollah, een kopje kleiner gemaakt
wordt. Daarmee creëer je dan een zgn 'level playing field'.
En ik blijf benadrukken dat je niet moet vergeten dat het Libanese volk
feitelijk uit vier facties bestaat: de Christenen, de Druzen, de Soennieten
en de Sji'ieten. En de eerste drie bevolkingsgroepen zullen echt niet zomaar
Hizbollah gaan steunen. Het verbaast mij dan ook niet als ik lees, zie en
hoor hoe er toch vele Libanezen zijn die eerder Hizbollah dan Israël
aanwijzen als de veroorzaker van alle ellende.

> Ik sluit dan ook niet uit dat de huidige Israelische regering primair
> geen democratische vijand wil. Die zou immers wel eens de steun van
> het Westen kunnen vergaren, en dan keert de balans, die momenteel ver
> in het voordeel van de Israeliers uitslaat. In hetzelfde licht moet je
> m.i. ook die propaganda tegen Hamas zien, die het Westen slikt als
> zoete broodjes.

Een democratisch buurland, met ongeveer gelijk gespreide minderheden in de
regering en het parlement, is juist de meest aantrekkelijke optie. En
trouwens, draai het eens om: de democratisering van Libanon, de
'normalisering' van het land kwam steeds dichterbij, en opeens gaat
Hizbollah zwaar rellen. Valt dat je dan niet op?
Het is juist een organisatie als Hizbollah die aan macht en kracht inboet in
een stabiele democratie. Democratie is voor fundamentalisten, theocraten,
fascisten, communisten, kortom alle extremisten het meest bedreigend.
Voor wat betreft Hamas: natuurlijk bedrijft Israël propaganda om die
groepering in een kwaad daglicht te stellen. En als Israeli's ergens goed in
zijn, dan is het wel propaganda.
Dat neemt nog niet weg dat Hamas inderdaad nog steeds de verdrijving van
alle Israeli's etc. nastreeft.

Kaj