Files door ongelukken en werkzaamheden: laat ze betalen!

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Jul 15 01:27:06 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

Toch, als ik naar de kosten op microniveau kijk, dan lijken me die kosten
van de files nogal mee te vallen. En ik kan me een column van Martin Bril
van enige weken geleden herinneren, waarin hij zelfs pleitte voor files:
Je zit in je wagen en je kan weliswaar niets, maar je hoeft ook niets, 's
ochtends en 's middags gewoon een uurtje voor je zelf, met je eigen muziek,
studie Spaans, neus om uit te peuteren of na te denken over het begrip
liberaal, dogma en axioma, terwijl je een speelse tik geeft aan het
afgoderij beeldje van AHA, dat je aan je achteruitkijkspiegel hebt gehangen,
want kwaad moet je met kwaad bestrijden. (zoals ik dus graag in de trein mag
zitten: ik kan niks en ik hoef niks, en kijk voortrazend over Nederlands
spoor naar onze koeien, die dom voor zich uit staan of liggen te kauwen,
althans voor zover de trein rijdt, en ook dat valt wel eens tegen :-()

Want wat moet je nu financieel inleveren, volgens jouw opsomming:
Woon-werkverkeer valt hier buiten, dus die tel ik niet mee,
vertegenwoordigers of gedetacheerden, daar zou ik als opdrachtgever
enerzijds en werkgever anderzijds afspraken over maken, zodanig dat de file
uren niet declarabel zijn. Extra milieulasten zou ik moeten afwegen in een
matrix, waarbij ook de milieubelasting van met 140 over de autobaan denderen
wordt meegenomen en datzelfde geldt van de specifiek door files veroorzaakte
ongelukken.

Mij komt het nog steeds voor, dat de stelling dat files onze economie geld
kost een onbewezen stelling is.

Te rusten,

Tjerk