Files door ongelukken en werkzaamheden: laat ze betalen!

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri Jul 14 23:23:43 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

> Bart,
>
> Ik ben natuurlijk geen econoom, maar kun je eens onderbouwen, waarom files
> geld kosten en wie dat dan betaalt?

Er zijn diverse kosten.

Ten eerste zijn het veelal gewerkte uren. Uren waarin niets tot stand
komt. Afspraken hebben een extra onzekerheidsmarge en de klant moet
wachten. De baas betaalt dit, en indirect wij allen dus. Maar ook voor
wie in de eigen tijd in de file staat, al of niet voor woon-werk
verkeer, het beknot per saldo gewoon het leven. De filerijder betaalt
met vermorste uren, ook van degenen die op hem/haar wachten (of daar
rekening mee moeten houden). En dan reken ik niet eens de stress. Of de
file belet überhaupt het reizen, zodat men bijvoorbeeld niet naar het
strand kan.

Ten tweede is het verspilling van brandstof, en onnodige belasting van
het milieu. Ook bijvoorbeeld door het omrijden via minder wenselijke
sluiproutes.

Ten derde wordt de dure infrastructuur (wegen) niet optimaal benut,
waarbij het stilstaan nog een extra aanslag op het wegdek is.

Bij ongelukken zijn er natuurlijk de opruimingskosten, takeldienst,
politie, wegreparatie, schade opnemers.

Om de gedachten wat te bepalen, zie dit korte, maar toch enigszins
genuanceerde, stukje: http://www.scmonline.nl/2412/Default.aspx (zal wel
een jaar of twee oud zijn).

Bart