D66-programma en randcondities beeindigen negativisme overheid

Fri Jul 14 13:18:56 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Joris van den Wittenboer <jwittenboer at HOME.NL>,
>Maar hoe zit het dan met dat jouw kijk op de wereld ook wel eens schijn
>kan zijn?

 Maar die kijk heb ik niet, ik doe daar niet aan.

 Ik kijk zo'n beetje hoe iets reilt en zeilt (daar kan natuurlijk best eens
 iets mis mee gaan, daar niet van) en dat is het dan. Ik ga dat niet zitten
 onthouden totdat ik nogmaals met hetzelfde wordt geconfronteerd. Dan zie
 ik wel weer. Mogelijk dat m'n inschatting de volgende keer een andere is,
 mogelijk dat ik dan iets meer weet, mogelijk dat ik dan een foutje maak.
 Ik zit daar niet zo mee, eerlijk gezegd.

 Vanuit een dergelijke instelling kijk ik naar wat anderen doen. Die pakken
 het doorgaans anders aan, die proberen zoveel mogelijk hetzelfde te zeggen
 door complete constructies te maken. Maar dan verandert er dus nooit iets.
 Ik mag dan zo nu en dan een foutje maken, maar vlak daarna doet dat er al
 niet meer toe - wie een geloof hanteert, blijft daarentegen vastzitten aan
 een fout. De fout verwordt tot misvatting, tot een constructiefout in het
 wereldbeeld. Immers, die misvatting wordt al ras ingebouwd in het volgende
 idee, enzovoort, enzovoort. Kritek op het eigen denken is er niet meer,
 twijfel is taboe, een eenmaal gemaakte fout wordt niet snel opgemerkt en
 een wereldbeeld dus ook niet rap even bijgesteld.

 Het is dan ook een stuk gemakkelijker om je denktechnieken een beetje op
 orde te hebben dan om er een wereldbeeld op na te houden - en daar voort-
 durend in te moeten bladeren wat men ook al weer van mening was. Het
 eerste laat veranderingen toe en het tweede nauwelijks. Maar daar staat
 weer tegenover dat wie het eerste doet die trucjes wel eerst moet leren.

 Voorbeeldje: men kan onthouden dat 1476 maal 383 gelijk is aan 565308 maar
 men kan ook leren rekenen. Problemen ontstaan er voor degenen voor wie
 1476 maal 383 iets anders is dan 565308 en daar overenthousiast op voort-
 borduren. Wie rekent en iets anders dan 565308 vindt zal de volgende keer
 die fout waarschijnlijk niet maken. Probleem in de koem gesmoord.

 Meer is het niet hoor. Alleen de trucjes zijn wat anders. Veel geometri-
 scher dan dat gereken. Denken is een plaatje maken, leren denken is hoe
 men dat doet. Geloven daarentegen is het aaneenrijgen van zinnen en sub-
 geloofjes. Dan gaat het om woorden.
 Dus als men iets moet doen, ziet men dan het bijpassende plaatje of spreekt
 men zichzelf toe in woorden ? Dat geeft aan wat men doet. Of dat men denkt
 of dat men gelooft. Problematisch wordt het als woorden ontstaan zonder
 dat men iets hoeft te doen (dat kan dus heel ver gaan - mensen kunnen zo
 ver heen zijn dat ze hun geloof niet langer in de hand hebben).

 Zo'n plaatje maken is en vorm van wiskunde... vandaar dat wiskunde een mooi
 hulpmiddel is en vandaar dat mensen die zwak zijn in wiskunde al ras met
 woorden bezig zijn.

 Tjeetje, wat staan hierboven weer veel woorden... dit gaat nooit goed...
                                                                       :-)

 Marc Fluks, Amsterdam