'Jact open op Verdonk'

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Thu Jul 13 15:34:39 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Het was mooi geweest als we deze rapportage hadden afgewacht. Dan hadden
>we verdonk kunnen laten vallen op haar beleid, in plaats van op iets
>persoonlijks.

Precies zoals je het zegt, Hein: "iets persoonlijks". Ik denk dat het beter is dat dit rapport
leidt tot problemen voor een kabinet waar D66 nu geen deel meer van uitmaakt.

>Het is toch  uitermate curieus dat dit rapoort niet eerst is afgewacht, een uitgelezen >kans het
kabinet *geloofwaardig* te laten vallen. Waarom die haast? Waarom die
>onduidelijkheid?

Even uber-cynisch gedacht: omdat het misschien ook negatief op D66 had afgestraald...? Nee, laten
CDA en VVD het maar uitvechten.

>Kan best, maar D66 speelt daarin een bijrol.

Gelukkig wel, ja! Of ben jij nu ook al zo cynisch? :P

>Ja, dat ook jou, als campaigner, aan het denken moeten zetten. Kennelijk
>heeft Verdonk met haar harde opstelling t.a.v. Ayaans leugens, en haar
>reactie op het vrieninnetjes-politiek optreden van de dames in de Kamer,
>het electoraat weten te bereiken. Hoe wil jij dat doen (het electoraat
>bereiken?).

Het electoraat bereiken, dat gebeurde vanaf het moment dat ze 26.000 asielzoekers zonder pardon het
land uit wilde zetten. Vanaf dat moment kon Verdonk al niet meer stuk bij die mensen die de
ongeveer 25 zetels in de Tweede Kamer op kunnen leveren (het Fortuyn-electoraat, noem ik het maar).

En hier wil ik overigens nog wel een kanttekening maken.
Ik durf te wedden dat al die die hard Verdonk-supporters haar waarschijnlijk persoonlijk niet eens
zo vertrouwen of waarderen. Heb thuis een alleraardigst boekje met allerhande statistieken,
onderzoeken en dieptepeilingen liggen waaruit blijkt dat juist de mensen die die hard pro-Fortuyn
waren, juist *hem* het minst vertrouwden. Zelfs Ad Melkert genoot meer vertrouwen dan Fortuyn,
blijkens die onderzoeken.
Het ging dus niet zozeer om de *persoon* Fortuyn alswel 's mans *ideeen*.

En dat maakt het allemaal veel erger, vind ik.

Dat deel van het electoraat heeft sinds de jaren 1970 al (openlijk) 'braak' gelegen, er was geen
aansprekend iemand *die door de media op een voetstuk was gezet* om als banierdrager op te treden,
want Janmaat werd stelselmatig doodgezwegen. Dat was dan ook 's mans tragiek toen Fortuyn *wel* op
een voetstuk werd gezet.
Et voila, zoals de recente geschiedenis bewezen heeft, stond een grotendeels braak liggend
electoraat als een man op. Maar het ging nog altijd om de *ideeen*, niet zozeer de persoon, en nu
ook weer.

Kortom, Hein, als jij vanaf morgen luidkeels gaat bleren dat alles wat geen West-Europees bloed
heeft het land uitmoet, en dat voor een paar gewillige camera's, dan heb je zo een paar zeteltjes
te pakken hoor.

Kaj