D66-programma en randcondities beeindigen negativisme overheid

Wed Jul 12 21:21:33 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Kaj Leers <mail at KAJLEERS.NL>,
>Voorts spreek je jezelf enorm tegen.

 He, he... Ik maak de inconsistentie van het liberalisme belachelijk.
 Het hedendaagse liberalisme, het liberalisme van de 19e eeuw dus, staat
 haaks op de vrijheid. Zoiets toont men aan met paradoxen.

 Ik spreek daarom niet mijzelf tegen. Mijn opmerkingen gingen over het
 liberalisme maar waren niet liberaal. Ik ben geen liberaal dus ik mag
 denken wat ik wil. Ik hoef er niet op te letten dat wat ik zeg libe-
 raal-verantwoord is. Als de feiten maar kloppen, dat weer wel.

>De grap is dat de 'ware' liberaal niets liever wil dan de burger met rust
>laten (...) Dus als je aan de ene kant zegt dat "de liberale terreur
>dient te worden beeindigd" maar dat tegelijkertijd "de burger eens met
>rust dient te worden gelaten", dan spreek je jezelf toch echt tegen.

 De afgelopen jaren is de overheid van de burger gaan eisen dat die zich
 als een voorbeeldig liberaal gedraagt. Zoals de Chinezen onder Mao voor-
 beeldige communisten moeten zijn, en de moffen onder Hitler superieure
 Ariers.

 De liberalen realiseren zich niet dat de meeste mensen in wezen geen
 liberaal zijn - ook al worden ze gedwongen als liberaal te leven. De
 meeste mensen hebben niet veel op met de liberale normen en waarden -
 ze snakken naar gewetensvrijheid en vinden die normen en waarden ver-
 achtelijk en huichelachtig. Ze doen zich slechts liberaal voor om te
 overleven en zullen dat blijven doen totdat de tijden weer veranderen
 en ze weer vrij zijn. Zo simpel ligt dat. Met dezelfde mentaliteit kwam
 men de Tweede Wereldoorlog door.

 Ik ben wat dapperder. Ik zit in het verzet.  :-)