Papaverteelt in Uruzgan en de uitvoermogelijkheden.

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Jul 12 11:13:18 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Ben je wel echt D66-er, Bart? Wat is er nou crimineel aan papaverteelt?
> Staat het dan gelijk aan het moord of diefstal? Of  heb je last van een
> kleinburgerlijk gemoed?

Als je goed leest dan heb ik het slechts over de handel, die in handen
is van criminele clans die de boeren geen keus laten. Ik hoop niet dat
je de georganiseerde misdaad daar aan de macht wilt laten, Henk...

Overigens is opium gif (of een grondstof daarvoor). Soms kent gif op
beperkte schaal als 'least of evils' een legitieme toepassing, maar het
blijft een gif. Het verbouwen van gif voor menselijke consumptie lijkt
me niet wenselijk.

Dat blijkbaar sommige D66-ers in hun simplisme geen oog hebben voor de
desastreuze verslavende werking (en het gevaar van een overdosis) vind
ik echt verbijsterend.

Het onverschillig toelaten dat jongeren verslaafd raken aan harddrugs,
waar ze in de praktijk moeilijk meer vanaf komen, is veel erger dan
diefstal.

Het moet een doel zijn om het gebruik van elke fysiek ernstig
verslavende stof tegen te gaan (ook alcohol en nicotine), omdat mensen
nou eenmaal niet op elk moment de gevaren voor hun eigen toekomst
herkennen. Nederland is gelukkig geen land van 'eigen schuld dikke
bult': waar dingen in de praktijk blijken mis te gaan doet men er gewoon
wat aan.

Bart