D66-programma en randcondities beeindigen negativisme overheid

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Wed Jul 12 09:51:14 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fluks,

>Politici hebben de afgelopen jaren ongekende en on-nederlandse misdaden
>jegens de Nederlandse burger gepleegd.

Balkenende, Zalm enzovoorts mogen van mij ook ongezien de tiefus (copyright GeenStijl.nl) krijgen
maar zou je die 'misdaden' even willen extrapoleren?

Voorts spreek je jezelf enorm tegen.

>    - De liberale terreur dient onmiddellijk te worden beeindigd.
>    - De politiek moet inbinden; de burger dient eens met rust te worden
      gelaten.

De grap is dat de 'ware' liberaal niets liever wil dan de burger met rust laten - de burger is, in
liberaal-filosofische optiek, immers een individu dat zoveel mogelijk zelf moet regelen, zonder
overheidsbemoeienis.
Dus als je aan de ene kant zegt dat "de liberale terreur dient te worden beeindigd" maar dat
tegelijkertijd "de burger eens met rust dient te worden gelaten", dan spreek je jezelf toch echt
tegen.

>    - Politiek moet weer iets leuks voor de burger in petto hebben. Het
      moet weer eens ergens over gaan.

Ehhh? Eerst zeg je dat de politiek de burger eens met rust moet laten en vervolgens wil je dat de
politiek iets voor, dus *met* de burger doet.
Wat wil je nou?

>    - Het moet duidelijk zijn dat iets als dit niet meer kan gebeuren.
>    - Gematigdheid, gematigdheid en gematigheid.

Daarvoor moet je bij Rita, de VVD en het CDA zijn, niet bij D66. D66 drong juist al zowat 3 jaar
aan op die door jou gewenste gematigdheid maar D66 kon doodvallen.

> Atheistisch fundamentalisme en filosofengekte in D66 en VVD. Demoni-
> seren van gelovigen, de bruine ideologie die uit het nihilisme tevoor-
> schijn komt.

Klinkt leuk maar hoe zit het met gelovigen die niet-gelovigen demoniseren (en soms erger)?

>   mensen zijn voortaan belangrijker dan normen en waarden.

Dat is altijd het uitgangspunt geweest maar meiner meinung nach weten velen -- door die lange focus
op het individu sinds de 1960s -- nu niet meer wat die normen en waarden waren of zijn.  Ik ben
absoluut geen CDA'er o.i.d. maar die zucht naar 'normen en waarden' van de laatste tijd, sterk
zichtbaar in het opkomend conservatisme, komt echt niet uit de lucht vallen. Velen willen juist
weer een (cultureel) houvast.

Dus op die leest - het individu - doorgaan *zonder* toch ook die culturele kern erbij te betrekken
leidt volgens mij alleen maar meer tot vervlakking, culturele erosie en versterking van het "Erst
das Fressen, dan die Moral."

>Er moet iets positiefs komen, iets dat uitzicht biedt, maar dat tegelijk
>om de klippen en de gevolgen van het negativisme slalomt. Problemen die-
>nen niet langer ontkend te worden; een begin maken met het oplossen ervan
>en het niet voortdurend nog erger willen maken.

Tsja, men is de afgelopen jaren -- vanwege de economische omstandigheden -- toch meer bezig geweest
met 'das Fressen'. Pas in een tijd waarin het economisch voor de wind gaat, komen de minder
materiele zaken, 'die Moral', om de hoek kijken als aandachtwaardige onderwerpen, zo is mijn
ervaring.

>Wat opbouwende projecten dus.
>Dingen die de afbraak compenseren.

Begrijp me goed, ik ben het in de kern met je eens als je dit zegt, maar je spreekt jezelf wederom
tegen door toch weer actie te verlangen van de overheid, die in een georganiseerde samenleving als
de onze toch de initierende factor is. Want de man/vrouw met de geldzak bepaalt.
En dat terwijl je hierboven nog verlangt dat de burger met rust gelaten moet worden.

>Wat meer realisme en menselijkheid zou het land beslist ten goede komen.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.