D66-Ede Lousewieserig tegen ambtsgebed

Tue Jul 11 13:55:10 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ede is altijd al een van de grootste gemeente geweest, in oppervlak, logisch
op de veluwe. Apeldoorn is groter. Ede zelf is enorm gegroeid als stad,
eerst vanuit de vele kazernes mensen nieuwbouwijken bieden. Toevallig woonde
ik er vanaf de kleutertijd, 1968. Ede was een groot dorp met een
centrumfunctie voor vele grote en kleine dorpen als gebouwde oases in de
onmetelijke veluwe, deelde met Wageningen het station. Inmiddels is Ede een
stad. Kennelijk zijn de omliggende dorpen ook flink gegroeid, er was door
ook veel economische activiteit, en er kwam een flinke snelweg bij. De
bestuurlijke verhoudingen vergen kennelijk nog wat updates :)