D66-Ede Lousewieserig tegen ambtsgebed

Tue Jul 11 12:51:00 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 11-jul-2006, at 12:16, Hein van Meeteren wrote:

> Nee, ik werk voor hen, op interim-basis. De gemeente is mijn
> opdrachtgever.

De gemeente hoort zich verre te houden van geloofskwesties.

> Nee, elke maaltijd die we geniten, en elke bijeenkomst die we
> hebben, wordt voorafgegaan door een gebed en een moment stilte.

Juist. Waarop ziet je 'Nee' nu dan toe?

> Inderdaad

Bespottelijk.
Het is toch een overheidsorganisatie?
Die hoort zich helemaal niet met geloofsovertuigingen in te laten.
Dat doen die mensen maar in hun vrije tijd.

> Nee, omdat ik vind dat die mensen recht hebben op hun geloof, op
> hun overtuiging, op hun levensbeschouwing.

Ja, dat vind ik ook.
Maar je verwart hier op de jou bekende wijze hun rollen als privé-
persoon
en als ambtenaar/vrijwilliger bij een overheidsorganisatie.
Wat die mensen privé doen moeten ze zelf weten - behoudens hun
verantwoordelijkheid voor de wet. Maar hier hebben we met ze te maken
in hun rol als medewerker van de overheid.

> Ook op hun cultuur. En het leuke is: ze verwachten NIET van mij dat
> ik meebid, maar ze vinden het mooi dat ik met hen even stil ben en
> het moede hoofd buig.

Ja, dat verbaast je toch niet?
Dat hele geloof van hen hangt toch van de illusies en de absolute
flauwekul
en hypocrisie aan elkaar?

> Dat is niet mijn ervaring.

Dit is toch het soort mensen dat op zondag het zwembad dichthield
omdat op de dag des Heeren niet mag worden gezwommen?

> Nogmaals: ik respecteer hen en zijn respecteren "die rare
> Amsterdammer"(zoals ze me noemen).

Ja, omdat jij je verregaand aanpast aan hun flauwekul! :-)

> Zowel in kijn tijd in Kampen áls op de veluwe maak ik anders mee.

Ja, het zal wel Hein.

In jouw tijd in Kampen kwam ik ook weleens in Kampen. Daar werd
je dan al raar aangekeken als je vriendin op zondag een kort rokje
droeg. In die tijd kon je op de Veluwe niet zwemmen, want de
christenen hielden op zondag de zwembaden op slot.

Maar jij hebt dat allemaal anders meegemaakt uiteraard. (Net zoals
je waarschijnlijk ook de enige Nederlandse jurist bent die meent dat
de opheffing van DB.NL correct is verlopen.)

Erik vdMb