D66-Ede Lousewieserig tegen ambtsgebed

Rene racdek at YAHOO.COM
Tue Jul 11 12:41:41 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een compromis daar ben ik zelf niet tegen. Het hele leven bestaat uit compromissen sluiten. Je idee om de vergadering pas te starten na het gebed is wat mij betreft toepasbaar. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een gezamenlijk moment van stille bezinning. Het is mijns inziens goed om een moment van overdenking in de bouwen voordat het vergadergebeuren begint.

Rene

Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl> wrote: Rene wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Het merendeel van de raad is "gebedswillig". De Edese gemeenteraad is een raad die qua samenstelling vooral bepaald is door het stemgedrag in de Edese "buitendorpen". Ede "stad" wordt dus "geregeerd" vanuit een optiek die vooral wordt ingekleurd door de "buitendorpen".

Ja, ik ken deze problematiek heel goed. Heeft te maken met de
gemeentelijke herindeling. Veel "buitengebieden" of  'buitendorpen'
behoren nu tot de kerngemeente. Deze dorpen/gemeenschappen zijn vaak
zwaar Christelijk. Bij de herindeling hebben ze de garantie gekregen dat
ze hun identiteit mochten behouden, en bidden hoort bij hun identiteit.
Het is dus voor hen onacceptabel als ze eerst -vaak onder bestuurlijke
pressie- bij de "moedergemeente" ondergebracht worden, en vervolgens ook
nog hun Christelijke rituelen moeten afschaffen. Bekijk het eens vanuit
hún ervaring.  Dan kan je hun weerstand beter begrijpen. Ik denk dat een
compromis noodzakelijk is, waarbij ook aan hún belang tegemoet gekomen
wordt. Als een stiltemoment voor hen nog te heidens is, waarom dan niet
Fluks voorstel: ieder mag wel of niet meedoen aan het gebed, naar eigen
inzicht en smaak. Na het gebed begint formeel de vergadering. dus
D66-ers (meervoud is wat optimistisch, begrijp ik), komen ná het gebed
de raad binnen. Of is deze praktische oplossing voor jullie principieel
onaanvaardbaar?

Yahoo! Messenger with Voice. Make PC-to-Phone Calls to the US (and 30+ countries) for 2¢/min or less.