LvdL legt het allemaal nog eens uit...

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jul 9 15:46:22 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kaj wrote:

>Inderdaad, en kijk 's hoeveel zetels zij in haar eentje al zou
>binnenhalen...?

Tja, dat deed Fortuijn ook. Zetels om de zetels, is dat waar het om gaat?

>Kijk eens naar de VVD, *daar* worden pas spelletjes gespeeld.

Rutte komt me redelijk integer over. Ik ken de man trouwens, een
behoorlijk eerlijke kerel, die uiteraard weet dat het parlementaire spel
gespeeld moet worden...

>.... Terwijl je van alle kanten dagelijks beschoten wordt
>(politieke realiteit) diep in je schuttersputje blijven zitten met een
>'Peace'-t-shirt aan? Kom op Hein.

Jazeker. dat heb ik van Gandhi geleerd. Nooit kwaad met kwaad vergelden,
nooit wraak en tegenwraak, nooit vendetta's zo hoog laten oplopen dat er
schade ontstaat enz. In een wereld van oog om oog lopen er alleen
blinden rond.

>Ben ik helemaal met je eens, geen zorgen. D66 begon met zwaar verliezen in
>de peilingen toen D66 eerst 'nee!' zei tegen samengaan met CDA en VVD in een
>kabinet, en het niet veel later tóch deed. Tóen begon het afbrokkelen.

Toen versnelde de afbrokkeling. Maar de afbrokkeling was er al eerder.
Na 1999 is het heel hard neerwaarts gegaan. Nadat D66 weigerde intern
orde op zaken te stellen na de afstraffing van paars. PvdA is intern
omgeggoid, VVD is intern opmgeggoid en CDA heeft, mild, een verandering
ondergaan. D66 ging gewoon door, met als motto: de kiezers zien niet hoe
briljant we zijn. Die houding heeft ons genekt, en die begon na Els
Borst. Eigenlijk begon die, als ik erover nadenk, met de verkiezing van
Van Der Laan als eurparlementarier. Met de overwinning van de *sociaal
liberalen *(opschudding) in 1998.