DEFCON 1

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Sun Jul 9 14:21:41 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

LS,

De verkiezingen van november lijken nu al een herhaling te gaan worden van de verkiezingen in 2003: een strijd tussen PvdA en CDA, al ziet het er naar uit dat ditmaal de PvdA boven het CDA zal blijven.

Een links kabinet wordt met deze ontwikkeling echter onmogelijk, evenals een rechts kabinet.
En dus gaan PvdA en CDA weer hetzelfde spel als altijd spelen: polariseren tussen elkaar en daarmee strategische stemmen wegzuigen bij andere partijen door de kiezer ook echt te laten gelóven dat het tussen PvdA en CDA gaat.

Wouter Bos roept Nederlanders gewoon op om op de PvdA te stemmen om te voorkomen dat er een nieuw rechts kabinet onder leiding van het CDA komt. Er zijn nu al indicaties dat mensen in de peilingen zo beginnen te denken, getuige het gestage inleveren van zetels bij GroenLinks.
Hoe dan ook, zoals bij iedere verkiezing zal de kiezer door Bos  en Balkenende het pistool op het hoofd gezet worden en gedwongen worden een keuze te maken tussen links (PvdA) en rechts (CDA). Met als uiteindelijk gevolg een kabinet van PvdA en CDA want de PvdA trekt strategische stemmen weg bij de SP, zoals bij iedere verkiezing, en Balkenende zal wel weer wat zetels terugwinnen uit de klein-gggristelijke hoek en misschien zelfs wat VVD-stemmen, als Verdonk het publicitair te bont maakt en Rutte in onbegrijpelijke cijfermodder-modus blijft debatteren.

Waar staat D66 in al dit gedoe?
Nou, die partij schommelt keurig tussen de 3 a 4 zetels en daar zal het dan wel op uitdraaien, zolang er geen hele gekke dingen gebeuren (zoals een Verdonk die zomaar een eigen partij begint, of Wouter Bos die besluit over te stappen naar D66). Want we hebben het tij gewoon niet mee. Tenzij Pechtold opeens een moderne John F Kennedy wordt met een snuifje Fortuyn-populisme en de media aandacht aan hem besteden (wat nauwelijks het geval zal zijn), zal voor D66 een marginale rol zijn weggelegd tussen 'de kleintjes'.
Kan daar trouwens mee opgehouden worden, met het steeds verwijzen naar 'de kleintjes' als er over partijen met 3, 4 of 5 zetels in de Kamer of de peilingen gesproken wordt?

D66 is immers óók een van de kleintjes maar helaas valt er voor D66 weinig te halen onder het SGP-, CU-, LPF- en GroenLinks-electoraat. OK, bij de laatste misschién wat milieustemmen maar sinds Borssele en boren in de Waddenzee denk ik niet dat we op al teveel vertrouwen hoeven te rekenen.
D66 is een ware 'middenpartij' en is dus electoraal gezien afhankelijk van debatten en de strijd met andere middenpartijen, dus PvdA, VVD en CDA. Maar goed, aan die debatten mag D66 niet meedoen, net als de vorige keren, tenzij D66 in de peilingen opeens weer op minstens 10 zetels komt te staan.
En dus moeten de handschoenen uit en moet D66 in full battle mode. DEFCON 1, want we hebben niks meer te verliezen.

Het is hoe dan ook van eminent belang dat we op zijn minst op die 3 a 4 zetels blijven, en niet alleen omdat we nou eenmaal zoveel mogelijk zetels in de wacht willen slepen. Nee, door stabilisatie van het zetelaantal geef je een belangrijke boodschap af: de partij zakt niet meer in dan nu al het geval is dus we doen nog steeds mee.

Ik weet trouwens nog niet zo zeker of D66 er wel goed aan doet zich te afficheren als 'de onderwijspartij'. Als Bos uberhaupt al wil reageren op D66 (als ik hem was zou ik D66 gewoon totaal doodzwijgen) dan komt hij ongetwijfeld met het verhaal dat D66 in de afgelopen kabinetsperiode niet extra investeringen voor elkaar heeft gekregen, maar hooguit voorkomen heeft dat er nog méér bezuinigd zou worden door CDA en VVD. Maar goed, zoals ik al schreef: Bos zal D66 waarschijnlijk doodzwijgen, net als de andere 'grote jongens', want any publicity is good publicity en met name CDA en VVD zien D66 liever gisteren dan vandaag geheel afsterven.

Ook belangrijk is hoe het journaille nu tegen D66 aankijkt, en hoe men er nu al over denkt om de verkiezingscampagne te gaan verslaan. Ik weet dat er in het Haagse goede en veel contacten zijn met parlementaire hoernalisten van allerlei pluimage, dus kan dit 'gepeild' worden? Dan kan ook daar de campagne op afgesteld worden.
Goede relaties met journalisten en bepalende presentatoren is nu waarschijnlijk meer dan ooit bloedstollend hard nodig.
Van het 'rechtse' voetvolk onder de journalisten, zoals een Lunshof en zijn Telegraaf, hoeven wij niks te verwachten. In die contreien wenst men D66 keihard dood na het laten vallen van het kabinet. Netwerk zweeg ons tijdens de lijsttrekkersverkiezingen ook al geheel dood en 'de' kranten besteedden nauwelijks aandacht aan ons, of het moest om de scheldpartijen tussen Pechtold en LvdL gaan.
Dat moeten we nu zien te voorkomen.

Hoe? Tsja, daar ga ik nu 's diep en lang over nadenken...

Kaj