LvdL legt het allemaal nog eens uit...

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jul 9 14:04:40 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ha Tjerk, ik ga even door op ons gesprek, als 't mag.
w.t. jouwstra wrote:

>Het was niet Hirsi, die overigens al die tijd gewoon Nederlandse is
>gebleven, maar Verdonk, die eerst te snel en onzorgvuldig haar dat
>Nederlanderschap ontzei, daarover door de TK is aangesproken en vervolgens
>als de betere gevangenisdirecteur een persoonlijke schuldbekentenis wilde
>van Mevrouw Ali, terwijl ze tegelijkertijd Nederlandse kon blijven.

Da's een zin. Verdient een lang antwoord.....Laten we beginnen met de
daden van Verdonk en Magan te scheiden. Enerzijds heb je Magan die het
zaakje bij elkaar heeft gelogen. Dat deed ze willens en wetens, leep en
doordacht. In 1992 en in 1997. Ze vertelde bij Zembla dat ze eerst eens
heel secuur de diverse hulpverleners en ambtenaren heeft laten leeglopen
over hoe het gaat in Nederland, als het gaat om asielstatus en
Nederlanderschap. Daarop gericht heeft ze haar verhaal bij elkaar
verzonnen: precies het verhaal dat nodig was om snel status te
verkrijgen en later Nederlanderschap. Ze heeft dus NIET in een door
oorlogsgeweld uiteen gescheurd Somalië gewoond (leugen), maar haar
tienertijd, haar mddelbare schooltijd, doorgebracht in het rustige
Nairobi, in een middenklasse-buurt, in een huis waarbinnen ze haar eigen
tienerkamer had. Haar middelbare school was uitstekend, en de directrice
schept in Zembla op over de carrières van de alumni van die school. Dus
niets vervelende Moslims die meisjes de kans op ontplooiing ontnemen
(leugen), integendeel, deze Moslim-school voor meisjes behoort tot de
besten van Nairobi en is trots op de ontplooiing van de leerlingen. Zo
ook Ayaan. Het huwelijk met die meneer in canada leek een gewild
huwelijk, ze was erbij, maar ontkent dat (leugen).Ze vraagt haar man
geld voor een vliegreis naar Canada (slim), en stapt uit in Frankfurt en
gaat met de trein naar Amsterdam C.S. en zegt dat ze vluchtelinge is
(leugen). Het is dus duidelijk dat Ayaan net zo'n gelukszoekster was en
is als al die anderen die alleen om economische (en soms sociale)
redenen naar Europa afreizen. Prima....Echter, de meesten van die
vluchtelingen worden keihard teruggestuurd. Dát is het beleid van
balkenende  II geweest. Dat is het beleid van CDA, VVD en D66 geweest,
al drie jaar lang. Als je met dat beleid niet kan leven, stap dan uit
een kabinet. Maar dat deed D66 niet.
Verdonk heeft het beleid van VVD, CDA en D66 een gezicht en handen
gegeven. Ze voerde het beleid uit dat Balkenende II had ontworpen,
uitgezet en omarmd. Ze voerde een beleid uit waar D66 al jarenlang JA
tegen zei. Dus wat Verdonk deed met Ayaan, namelijk constateren dat ze
het Nederlanderschap niet bezat o.g.v. de Wet en de arresten van de HR,
kwam direct voort uit het beleid waarvoor ook D66 al jaren
verantwoordelijk is. Het is een pijnlijke constatering, maar hij moet
gedaan worden. En ja, misschien handelde ze te snel, en ja, misschien
werd ze gedreven door haar verkiezingsstrijd met Rutte. En ja, daarvoor
verdient ze een uitbrander. Maar tegelijkertijd heb ik zowel Alexander
áls Lousewies in hún verkiezingsstrijd ook dingen zien doen en horen
zeggen die de wenkbrauwen doen rijzen. Bijvoorbeeld het steeds opnieuw
oprekken van de termijn waarbinnen een (generaal) pardon voor
uitgeprocedeerden moest plaatsvinden, respectievelijk het afhandelen van
alle gevallen. Of het gekibbel over Moslims dat nergens toe diende.
Anayway, het opnememn van die verklaring waarin Ayaan stelt dat ze het
hele verhaal aan zichzelve te wijten heeft is géén chantage gebleken, is
geen pressie geweest, het is hoogstens het verhaal van een Minister die
onder druk staat en haar ministeriële ass wil coveren. Niet fraai, maar
geen val van een kabinet waard. Het kabinet had al veel eerder moeten
vallen. Daar zit de pijn. Maar daarvoor was D66 te beroerd, en dat was
berekening, puur berekening. Ministerschappen willen behouden, invloed
willen behouden, niet willen wegvallen in een oppositierol. Daarover
ging het toch? Het plaatje is te ridicuul voor woorden, en niet-D66-ers
begrijpen er dan ook geen moer meer van: D66 laat zijn principes varen
voor het instand houden van een kabinet (referendum, direct gekozen
burgemeester) en vloert een kabinet over een relatief mineur feitje. Als
een soort persoonlijke strijdje tussen twee machtsbeluste dames. Het
komt ongeloofwaardig over, en het is aan D66-ers om zelfkritisch
hierover na te denken. Want als we nu in een sectarische halelujasfeer
geraken en elke interne kritische noot willen smoren (wat gebeurt), dan
leert D66 nooit. En ik wil van D66 een lerende organisatie maken. Dat is
één van mijn missies.