Hoe helpen we iemand de schuldhulpverlening in?

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Jul 9 09:48:09 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De man waar ik het van de week over had, die zwaar belazert wordt/werd door zg, uitzendbureau's, geld moet meebrengen om te werken. Hij is begin vorig jaar gescheiden en had een advocate waar ik een keertje ben meegegaan. Door den scheiding is het huis verkocht en hielden ze beiden wat over en konden ze dus een ander huisje inrichten om te kunnen wonen en heeft hij een autootje gekocht waardoor hij niet continu in de WW zat en links en rechts wat kon gaan werken. OV kennen we niet in die mate dat een auto is te missen in dat werk.
De advocate had een toevoeging uitgerekend en dat zou geen problemen geven. Ondertussen heeft hij een andere advocaat moeten nemen want mevrouw stak geen vinger uit, erger nog, ik merkte die keer dat ik er bij op dat ze er ook helemaal gen kaas van gegeten had.
Nu, anderhalf jaar later, krijgt hij post dat de toevoeging is ingetrokken omdat hij het toen, op moment van de scheiding, zelf wel had kunnen betalen.
Hij zit nu dus tegen schulden aan te hikken van de oude advocaat en wat er nog komt van de huidige, waar hij niet meer uitkomt.
Maar ja, hij 47 jaar, rent zich al die tijd al de benen onder het lijf vandaan om te proberen aan de slag te blijven en nu gaan we zo iemand lekker straffen. Straffen omdat hij zijn best heeft gedaan. dadelijk de auto, internet, telefoon en zo weg, want ja eerste de schulden aflossen binnen die 3 jaar. Bijna geen mogelijkheden meer om werk te zoeken, laat staan te gaan werken. In die sector is die auto onvermijdbaar.

Wat had hij dus moeten doen achteraf?
Hij had rustig in de WW moeten blijven zitten, de overbleven centen van het huis moeten bewaren voor het geval hij geen toevoeging zou krijgen en dan maar zelf betalen dus.
Op dit moment wordt dus een toevoeging ingetrokken omdat men het toen had kunnen betalen, anderhalf jaar na dato.
Een beginnende nieuwe relatie kan je al bijna zien stranden zo, begin er ook maar eens aan, een nieuw leven opbouwen kan je schudden en zo creeren we de volgende klant voor de voedselbank en de schuldhulpverlening.
Je stinkende best doen heeft dus ook geen enkele zin in Nederland, men helpt je wel van je kansjes af zo.

Hij is welliswaar niet de intelligentse persoon maar die hebben we nu eenmaal ook in ons landje. Maar hij vroeg soms weleens hoe hij dingen moest doen om aan zijn verplichtingen te voldoen en daar rade ik hem graag in. Dit is nu echt bizar, hij wordt gewoon de schuldhulpverlening ingetrokken door de overheid zelf.
Er blijft maar een ding over voor zo iemand.
De aankomende minstens 3 jaar zoveel mogelijk de boel belazeren, doe zoveel mogelijk in het zwart en zorg dat men niet weet wat je hebt of verdient. Er is geen andere mogelijkheid voor die mensen. Helaas.

Ger