LvdL legt het allemaal nog eens uit...

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Jul 9 07:24:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hein,
>
> Je blijft miskennen dat het in deze crisis om het functioneren van Verdonk
> ging. Zie de column van Max van Wezel in VN van deze week:
>
> www.vn.nl
>

>  08-07-2006 De vloek van de Osman-clan
>
>  Max van Weezel
> Rita Verdonk had het kunnen weten: met Ayaan Hirsi Ali moet je geen
> afspraken maken over zaken die onder de pet dienen te blijven.
>
> Als de minister van Vreemdelingenzaken het had gewild, had ze zo bij Piet
> Hein Donner kunnen binnenlopen.

Daar moet ze binnen zijn geweest want zonder hem
geen paspoort voor AHA.

> Die zou haar graag hebben verteld over de
> keer dat Hirsi Ali haar geheime onderduikadres (een marinekamp in Amsterdam)
> aan een journalist doorgaf.

Relevantie? Nada !!!

> Of over die andere keren dat ze de
> vertrouwelijkheid schond.

Opnieuw, nada !!!

> Maar Verdonk is nu eenmaal niet het type dat
> advies inwint. Dus dacht ze slim te zijn door de ‘zwarte parel van de VVD’
> en haar advocaat Britta Böhler een verklaring te laten ondertekenen waarin
> begrip werd uitgesproken voor haar besluit om Hirsi Ali’s paspoort in te
> trekken.

Verdonk heeft nooit en te nimmer een besluit genomen
Hirsi Ali’s paspoort in te trekken. Wat een gelul !!

> Pas na die adhesiebetuiging kreeg het oud-kamerlid haar Nederlandse
> nationaliteit terug.

Ze is haar 'paspoort' en nationaliteit NOOIT kwijt
geweest!!!!

> Tijdens topberaad op de flat van de minister-president speelde Verdonk
> powerplay: of de heren het akkoord dat die ze met Böhler en Hirsi Ali had
> gesloten, maar even wilden goedkeuren. Balkenende, Zalm en Brinkhorst
> zwichtten: ze vonden het een geschifte tekst, maar als het nou eenmaal was
> overeengekomen, vooruit dan.

Er is weinig geschifts te vinden in die tekst. Maar
goed, als men eenmaal aan de diarhee is .... :)

> De minister van Vreemdelingenzaken onderschatte Hirsi Ali’s gebrek aan
> discretie:

Welk gebrek aan discretie ? Ze moest een onnozel
papierke tekenen zoals zoveel Nederlanders dag in
dag uit in de confrontatie Overheid - Burger, dat
nergens op sloeg !!

 > nog geen vierentwintig uur later ontbood ze in
> Washington een televisieploeg van Nova.

Ik snap nog steeds niet waarom er iets ondertekent
moest worden om terug te krijgen wat nooit kwijt is
geweest.

 > De dochter van Hirsi, zoon van Magan, de zoon van
> Isse, de zoon van Guleid, die de zoon was van Ali, die de zoon was van
> Wai’ays, die de zoon was van Muhammad, van Ali, van Umar van het geslacht
> Osman, deelde mee dat ze was gechanteerd.

Ja, want wat nou ondertekenen als je niets kwijt bent?

> Waaraan ze toevoegde dat ze als Somalische zo’n vernedering nooit zou hebben
> geaccepteerd. Maar in Nederland had ze leren ‘polderen’. Dat viel reuze mee
> – zoals uit het vervolg bleek. Femke Halsema diende haar motie tegen Verdonk
> in. D66 bracht het kabinet ten val. De Nederlandse politiek werd alsnog
> getroffen door de vloek van de Osman-clan.

Nee, want hoezeer AHA aan veel schuldig is, is haar
hier nou juist weer niet veel aan te rekenen. We
zijn hier immers getuige van iets geheel anders, nl.
het functioneren van onze democratie, en de diverse
'grootheden' die elk een eigen rol opeisen die niet
door iedereen begrepen is/werd.

> Had het echt tot een kabinetscrisis moeten komen, vroegen de meeste
> commentatoren zich af na het meest bizarre etmaal dat Den Haag ooit beleefde
> (tussen de parlementaire barbecue, het Indonesische buffet en het eindfeest
> door vielen de ministers bij bosjes). Het antwoord moet bevestigend luiden.

Tuurlijk, het is een asociaal kabinet, onderleiding
van een PM die allang afgevoerd had moeten worden.
Als er een in dit land doorlopend loopt te blunderen
is hij dat wel.

Hij had de moed moten hebben om de TK duideljk te
maken wat de mogelijheden waren van de regering in
dit type kwesties, maar hij hield zijn waffel.

Dat de motie van de TK (toen nog) niet uitgevoerd
kon worden, maar hij liet het op zijn beloop.

[knip]

> ‘Ongebruikelijke taferelen’ nam SGP’er Bas van
 > der Vlies vorige week waar op het Binnenhof.

Ah, hij wilde AHA inlijven? Hij: Bas vd Vlies? :))

 > Warlord Hirsi Magan Isse mag tevreden
 > zijn over zijn dochter.

Mij staat bij dat hij daar zelf anders over dacht.
Wel wordt hij zo wereldberoemd. Dan toch in Nederland.

Henk Elegeert