LvdL legt het allemaal nog eens uit...

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Jul 8 12:35:25 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

>Hein,
>
>Je blijft miskennen dat het in deze crisis om het functioneren van Verdonk
>ging. Zie de column van Max van Wezel in VN van deze week:
>
>www.vn.nl

Nee, dat ontken ik niet, maar velen ontkennen dat het in deze crisis
gaat om een in elkaar grijpen van misfunctioneren, liegen, bedriegen,
onder druk zetten, manipuileren, machtspelletjes en tactische
spelletjes. Waarbij meerdere spelers relevant zijn: Verdonk, Hirsi
Magan, Rutte, Verhagen, Balkenende, Brinkhorst, van der Laan, Pechtold,
Halsema, Rouvoet....om een paar te noemen. De crisis begint en eindigt
bij het Nederlanderschap van AHM, die op oneigenlijke gronden haar
asielstatus en later haar paspoort heeft gekregen. Ze heeft gelogen, en
ik dat wil ik nog éénmaal zeggen: ze heeft haar hele verhaal bij elkaar
gelogen. En die leugens ontkennen, bagatelliseren of wegredeneren met
Somalisch recht is schandalig. Een zwarte bladzij van onze parlementaire
geschiedenis. En dát is de misgreep van de kamer geweest, met name
Halsema/van der Laan: ze hebben Verdonk geprest, gechanteerd zo je wil,
om coûte que coûte het Nederlanderschap voor Ayaan te behouden. Omdat
AHA zo'n "bijzonder status" had, met andere woorden: AHA moest ánders
worden behandeld dan de andere liegende asielzoekers, omdat ze
parlementariër was/is en vriendinnetje van Femke en Lousewies, én
coryfee van Rutte en Zalm. Ik heb met walging naar deze ons-kent-ons
show gekeken, en ik ben er woest over. Dus Verdonk heeft wat dát betreft
niet mijn tegenzin opgeroepen. Eerder eindelijk wat respect. Vervolgens
wordt Verdonk geprest een juridisch foefje te verzinnen om alle leugens
van AHA te verdoezelen, en Verdonk doet dat braaf, maar wil wel even
voor the record vaststellen dat AHA wel zèlf is begonnen met de ellende
door een leugenverhaal op te dissen. Is dat nu zo'n doodzonde? Nee, dat
is géén doodzonde, al helemaal niet nu Brinkhorst verklaard heeft dat
het kabinet NIET de paspoort afhankelijk heeft gesteld van het
ondertekenen van de schuldbekentenis. Er is GEEN chantage gepleegd.
Dan wil ik weten waarom dit kabinet is gevallen. Want er is maar één
reden om dit kabinet te laten vallen: het asociale, inhumane, rigide
BELEID van dit CDA/VVD/D66 kabinet. En voor dat beleid is D66
medeverantwoordelijk. Het kabinet had a; anderhalf jaar geleden moeten
zijn gevallen. Maar toen was D66 niet bereid *het beleid* te
veroordelen, en werd Verdonk nog beschermd. Die waarheid moet nu worden
weggepoetst, dus er blijft slechts één ding over om een kabinet te laten
vallen: pak iemand op een *persoonlijke* daad (speel dus de vrouw, en
niet de bal), demoniseer die daad én die persoon, en laat daarop het
kabinet, waar je zélf voor hebt gezorgd, en voor wiens beleid je
medeverantwoordelijk bent, vallen. Dit zit me behoorlijk dwars. Dit
riekt naar powerplay, persoonlijke powerplay. En ontkennen van de
feiten. Overtuig me maar van het tegendeel!