Peilingen 7 juli 2006

Sat Jul 8 09:00:00 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Kaj Leers <mail at KAJLEERS.NL>,
>Ik heb het idee dat de D66-fractie nu *eindelijk* haar lesje geleerd
>heeft en vast blijft houden aan haar standpunten en idealen. (...) Maar:
>WEES CONSISTENT!!!!

 Een koerswijziging hoeft overigens niet inconsistent te zijn.

 Ik ben het met dat 'vasthouden' (daar is dat determinisme weer) en dat
 iets anders 'ongeloofwaardig' zou zijn (is D66 dan een religieuze partij)
 dan ook in het geheel niet eens. Het is eerder inconsistent een kabinet
 te blijven steunen dat men eerder zelf heeft laten vallen op een moment
 dat men er deel van uitmaakte.
  * Het voordeel dan toch eindelijk als oppositiepartij van het pluche
    verlost te zijn, kan men beter uitbuiten door uitspraken van het
    kabinet aan te grijpen om de koers te wenden.
  * Men mag best iets anders zeggen over voorstellen waar men eerder nog
    aan meegewerkt heeft (als het maar hout snijdt, natuurlijk).
  * Als men het vorige niet aandurft dan hoeft men dergelijke voorstellen
    nog niet op felle/vastbesloten wijze toe te juichen.

 In een ietwat andere contekst,
>Of hebben jullie allemaal zo'n hekel aan LvdL dat de waarheid jullie
>gewoon erg slecht uitkomt?

 Als men iemand een ramp vindt, hoeft men nog geen hekel aan die persoon
 te hebben. LvdL moet de teugels laten vieren (iets dergelijks zei Van As
 gisteren ook - 'Wat als U nu eens niets doet ?' of zo. Zeer to the point).

 LvdL kan niet vaak genoeg te horen krijgen dat ze haar felheid en vast-
 beslotenheid moet afzweren. Ze moet rustiger en relativerender worden
 (het indeterminisme is voor haar hoe dan ook te hoog gegrepen). Ze laat
 D66 opdraaien voor dergelijk gedrag en dat kan dus niet. Of dat gedrag
 moet weg of LvdL moet weg- want anders is D66 weg.

 LvdL moet niet in de voetsporen van AHA willen treden (dat gebaartje van
 'ach jongen, ik weet het beter dan jij - ik weet wie het zegt en je zoekt
 het maar uit' heeft ze al van AHA overgenomen en dat is geen goed teken).