Papaverteelt in Uruzgan en de uitvoermogelijkheden.

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Jul 7 19:54:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Nee, juist niet. Heel slim van defensie om geen papavervelden te
> vergiftigen of in de fik te gaan steken. Zou BIII zonder D66 hier
> binnenkort op terugkomen??
>
> Het juiste antwoord is: Voor die hoop (dat de drugs niet meer door
> Nederland gaat) moet de politie vooral veel tijd en geld verspelen om
> drugstransporten op te sporen. Uiteindelijk kan het resultaat namelijk
> slechts negatief uitpakken, met of zonder succes. Immers, de risico-
> en dus winstcijfertjes worden hoe dan ook weer wat verder opgehoogd,
> waardoor e.e.a. nog crimineler zal worden uitgevoerd.

Inderdaad, de War on Drugs is vooral een goed middel om het probleem
structureel te maken. Drugsbaronnen kunnen meer geld verdienen, bepaalde
politici kunnen meer geld verdienen, meer zetels halen en dus ook op
andere terreinen meer macht verwerven, binnen politie en leger kun je
carriere maken met de war on drugs. Met andere woorden, zoals bij veel
problemen wordt er een constellatie geformeerd van groepen mensen die
belang bij de status quo hebben.

Hoe dan wel? Zou het soms een idee zijn om de Afghaanse papaverproductie
gewoon op te kopen? Ik vraag me af hoe duur dat is. De boeren zullen vast
niet veel krijgen van de handelaren, zo gaat dat bij andere
landbouwproducten ook. Dat klinkt als een goedkope oplossing, maar de
handelaren verdienen grof geld en kunnen dus nog een flink stuk met hun
prijs omhoog. Dan zouden we dus moeten meedoen met een prijzenwedloop
omhoog. De handelaren willen natuurlijk wel geld blijven verdienen, dus
als hun marge lager is dan het meest voordelige alternatief, zullen ze
afhaken. Ik ken geen cijfers, maar ik vermoed dat dat een dure grap zou
blijken. Maar wel erg effectief. Iets anders is dat ook legale Afghaanse
landbouwproducten niet zomaar de EU-markt opmogen door quota en
invoerrechten. Hoeveel zou het uitmaken als we dat zouden afschaffen? Niet
genoeg denk ik om papaverteelt tegen te gaan, maar misschien zou het wel
helpen.