Colijn III

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Jul 6 15:00:05 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb het hier al eerder geschreven, en ik dacht Henk Vreekamp ook,
Balkenende heeft veel parallellen met Colijn zoals de rigide
bezuinigingspolitiek bij Hendrik, die onze economie bepaald geen goed heeft
gedaan, en het groot aantal hele en vooral halve kabinetten waarin hij
grossierde: Colijn I was van juli25-november 25 (gevallen over het
amendement Kersten), en de kabinetten De Geer  en Ruys de Beerenbrouck waren
er van 1933-1939 de kabinetten Colijn II, III, IV en V. Het vijfde kabinet
kreeg bij de regeringsverklaring in 1939 al meteen een motie van wantrouwen
aan zijn broek en kon weer inpakken. L’ histoire se repète?

met vriendelijke groet,

Tjerk Jouwstra

Utrecht