Hoe krijgt Nederland het beste onderwijs ter wereld?

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Jul 5 13:40:33 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elma Ouwehand wrote:

> kweenie. ik denk dat beide nodig zijn
> en als je studeren niet leuk genoeg vindt moet je er gauw mee  ophouden
> vinnik

Student zijn is wel leuk, maar hard studeren is weer heel wat anders...

> gr elma die zondagavond nog leerzame krantenkaternen (v'krant  'Kennis')
> aan jarig jongetje (16) gegeven die zei dat ie geen kranten  las. geld
> kreeg ie ook, was hij tevreden mee. daarom zei hij 't niet.
> was ik te streng toen ik zei dat vwo dan misschien niet de juiste  keuze
> was?

Hij zal het wel met een korreltje zout genomen hebben.

Een vrij algemeen probleem is naar mijn indruk de kortere 'attention
span'(wat is de Ned. term?) door de stortvloed van indrukken die
tegenwoordig op je af komt (zie ook internet-verslaving). De krant is
niet het meest sexy medium.

Zonder concentratie en discipline komt niemand erg ver. De vraag is hoe
krijg je dat er in. Je moet iets vinden dat hem fascineert.

Overigens, de 'buddy's' op het vmbo, dat is misschien van beide kanten
(buddy en leerling) wat problematisch. Ik heb er niet echt zicht op.
Misschien buddy's uit het vervolgonderwijs?

Tenslotte http://elearning.surf.nl/e-learning/home komt al een eind in
de buurt van het wiki waar ik op doelde. http://www.edublogs.nl/blog/ is
een minder succesvolle poging.

Bart