Hoe krijgt Nederland het beste onderwijs ter wereld?

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Jul 4 14:43:08 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elma Ouwehand wrote:

> Op 3-jul-2006, om 7:34 heeft Henk Vreekamp het volgende geschreven:
>
> ik vind dat nu een nieuwe ondrwijsrevolutie mag komen, graag van
> onderop voor onderop
> en de overheid mag de regeltjes daaraan aan gaan passen.

Elma, 'onderop' zit toch vast aan ontelbare regeltjes? Wat zie jij als
het meest wenselijke scenario? Welke goede ideeën zie jij op het moment
van onderop komen?

Overigens zie ik de 'terug naar het verleden' visie van HV totaal maar
dan ook totaal niet zitten. Hoe zag het werk, het dagelijks leven er
vijftig jaar geleden uit? Hoe kan iemand in dit tijdgewricht denken in
termen van cycli? De veranderingen zijn helemaal niet cyclisch, ze zijn
dramatisch en onomkeerbaar.

> en wie een kenniseconomie wil (wat ik me kan voorstellen), die make
> graag een sommetje met antwoorden op de vragen:
>
> welke mensen moeten wat kunnen voor die kenniseconomie? oftewel  hoeveel
> mensen met nivo IQ hoger dan 120 denk je nodig te hebben?  oftewel, wat
> moeten die kunnen en hoe moeten ze dat leren?

Hoeveel dit en hoeveel dat, dat moet je niet willen sturen, doel van het
onderwijs om iedereen zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. IQ is
een verouderd begrip, er zijn zoveel verschillende soorten talenten.

> wat valt er te doen voor de velen die dat niet zullen kunnen, en  vergis
> je niet, in iedere populatie van pakweg 5 miljoen met IQ> 120  krijg je
> vanzelf een grotere populatie dan die 5 miljoen die daar  niet aan
> voldoen. 10 miljoen? de curve van Gaus blijft gelden.
>
> en hoe gaan die DAT leren?
> met leerboekjes/methodes die een slap aftreksel zijn van boekjes
> bestemd voor 120+?

Dat is nou net wat het onderwijsveld zelf moet uitzoeken lijkt me. Laat
men succesvolle methoden en concepten, aantrekkelijk en waardevol
educatief materiaal (denk bijv. aan Edward de Bono's lessen in denken)
oppikken, verder ontwikkelen en doorgeven aan anderen.

> want zo gaat het nu nog steeds.
> mijn zoon die werkt met vmbo k en b vertelt me dingen waar 'wij' in  de
> jaren 60 al mee bezig waren.
>
> het schiet niet op. :(

En toch vertrouw je op 'van onderop voor onderop', Elma? Laten we eerst
uitzoeken waarom dat op dit moment dan niet echt gebeurt...

> gr elma, die denkt dat in de autochtone populatie het 'verborgen
> talent' grotendeels al wel is afgeroomd.

No way. Daarom is er nou juist nog zo veel te verbeteren aan het onderwijs.

Bart