Olmert geeft leger carte blanche

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Jul 2 23:56:53 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kaj wrote:

> Het probleem is volgens mij het volgende.
>
> Hier in het 'Westen' hanteren wij al jaren een bepaalde definitie van wat
> oorlog is, of zou moeten zijn. Namelijk 2 legers van 2 naties die elkaar in
> de klassieke vormen bestrijden.

Het begrip wat hier van toepassing is, is 'asymmetrical warfare' lijkt
me, met aan Palestijnse kant voornamelijk terrorisme, en aan Israelische
kant een high-tech leger.

Om te bepalen wat proportioneel zou zijn, zouden we kunnen beginnen met
volledige symmetrie hier: Israel gijzelt (en doodt eventueel) één
Palestijnse militant, overeenkomend met de Israelische militair.

Dat is, zo open en bloot toegepast, een voor Israel publicitair niet
acceptabele tactiek. Krijgt Israel een Palestijnse militant in het
vizier dan wordt deze gewoon direct doodgeschoten (zeker in de huidige
situatie), desnoods met wat burgers er om heen, en dat is al zodanig
routine geworden dat er inmiddels geen haan meer naar kraait.

Maar vergelijk wat Israel nu aan het doen is eens met die hypothetische
situatie van de ene gijzelaar. Er is duidelijk sprake van een
dramatische escalatie van de kant van Israel.

Het inzetten van een leger tegen ongewapende burgers en civiele doelen
(o.a. de energiecentale, deels van een Amerikaans bedrijf), zoals nu
gebeurt is volgens mij op één lijn te stellen met het terrorisme van de
Palestijnen. Zij het dat Israel op zeer veel grotere schaal opereert.

En Israel maakt volgens mij ook beduidend meer burger-slachtoffers,
waarbij het tevens maar de vraag is of de Israeli's die zich in illegale
nederzettingen op Palestijns gebied hebben gevestigd wel als onschuldige
burgers beschouwd moeten worden.

Ook het gevangen houden van vele Palestijnen en het stelsematig beperken
van de bewegingsvrijheid en saboteren van diensten en voorzieningen zou
je als asymmetrische oorlogsvoering tegen burgers kunnen classificeren.

Vergelijk mijn posting 'Wie geen macht heeft, heeft ook geen recht' van
7-6-2006 10:22 op deze lijst, voor hoe zelfs een Brit drie weken
gemarteld werd, zonder aanklacht, laat staan hoe Palestijnen die
langdurig gevangen zitten behandeld worden.

Bart

(knip)