Olmert geeft leger carte blanche

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Sun Jul 2 22:09:37 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het probleem is volgens mij het volgende.

Hier in het 'Westen' hanteren wij al jaren een bepaalde definitie van wat
oorlog is, of zou moeten zijn. Namelijk 2 legers van 2 naties die elkaar in
de klassieke vormen bestrijden.

Echter, de Palestijnen hebben nooit een leger gehad en maken gebruik van wat
in essentie guerilla-tactieken zijn, want zij hebben geen leger.
Helaas voor de Palestijnen vallen die tactieken binnen de Westerse definitie
van 'terrorisme'.

De Palestijnen hebben niks om terug mee te vechten en dus zijn zij
aangewezen op een politieke guerilla-oorlog, waarbij inderdaad het opblazen
van bussen e.d. hoort.

Blaast een Palestijn zichzelf op in een burgerbus en neemt 20 Israeli's mee,
dan noemen wij het een terroristische daad.
Blaast een Israelische Apache een huis op en neemt 20 Palestijnen mee, dan
heet het oorlog voeren.

En Israel - dat in het hart alleen maar plek heeft voor Israel en de
Israeli's - doet er om logische redenen alles aan om ervoor te zorgen dat
wij zo blijven denken.

Tótdat de Palestijnen de macht van de media ontdekken en begrijpen dat het
beter is om een sit-in demo te houden met 'we want peace'-spandoeken, en
Israelische soldaten de demo uit elkaar te laten meppen c.q. schieten
terwijl er camera's aanwezig zijn.

Dus hebben beide partijen nog heel wat te leren, en wij ook.

Kaj