Onaantastbare Hollanders

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Sun Jul 2 13:50:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 2-jul-2006, om 13:17 heeft Mark Giebels het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Eens, met dien verstande dat je die talibani niet zomaar los kan zien
> van de burgers, zoals in elke oorlog, daar zit hem nu juist het
> grootste probleem.

nee. :(
dit is een vuile guerrilla oorlog. de afghanen vechten zoals ze dat
al zo lang gewend zijn. ze hebben daar geen media zoals wij, de
meesten weten niet goed wat er aan de hand is, als ze al kunnen  lezen.
en op het platteland hebben de krijgsheren het voor het zeggen. de
regering met wie nederland iets heeft afgesproken zit ver weg in Kabul.

ik help je hopen dat de soldaten die wij er nu heen gaan sturen
voorbereid worden op mogelijke contacten met de bevolking.

beter voorbereid dan b.v. de missies naar de koloniale oorlog van 46
- 49 in indonesië. (waar ik toen een kind was)

we hebben wat dat betreft een lange geschiedenis in slecht
voorbereide missies.

en nu al wordt het uitzenden van die soldaten binnenkort als argument
misbruikt voor een romprampkabinet. want we mogen onze jongens daar
niet in de steek laten.
voor we het weten vinden we elkaar 'fout' of 'goed' op die gronden.

we kunnen  het imo niet goed doen nu.
zelfs niet als de fouten van Srebrenica niet worden herhaald.

ik word er bang van. :(

gr elma