rampenromp...

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Jul 2 08:21:07 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Niks onredelijk.
Maar redelijkheid is ook nakomen van wat je zegt, leren van onze fouten,
riep men toch?
Dat wil zeggen dat je die fouten gezien hebt, welke dan ook. Benoem ze dan,
zeg wat men geleerd heeft en wat men eraan wil doen ze zo mogelijk te
corrigeren.
Onredelijk zou zijn je fouten te ontkennen en zoiets hebben van laat maar
lopen. Niet alleen onredelijk maar ook erg ongeloofwaardig. Of het nu over
AHA, Verdonk, of wat ook gaat, nu het lef vasthouden en durven om afstand te
nemen van de compromissen die je moest maken in een coalitie.
D66 heeft toch gewoon wat uit te leggen. 3 Jaar lang een kabinet steunen wat
een zeer laag vertrouwen had/heeft bij de bevolking, het laten vallen en dan
niet uitleggen waarom? Roepen dat je wil leren van de gemaakte fouten en
niet zeggen welke en wat je eraan wil doen? De afgelopen week kan je zien
als de aanleiding maar er zat toch meer? D66 is toch geen club, naar mijn
mening, die hun hervormingen graag wil doordrijven door mensen de goot in te
gooien?
Is het wel zo dat D66 de handen vrij heeft nu en ben je niet gebonden aan
alles waar je voor bent of was? Nee dus, en terecht. Maar D66 heeft wel de
handen vrij om over de manier waarop te zeggen dat het niet kan of kon. Niet
alleen bestuurlijke vernieuwing, wat ze hebben laten vallen voor wat
mediagedoe, eerst komt er dan overheidsvernieuwing bij kijken om juist
bestuurlijke vernieuwing waar te kunnen maken.
Vernieuwingen waar de burger soms dagelijks mee te maken heeft en oploopt
tegen een dikke muur van bureaucratie. Een soort van bureaucratie waarbinnen
van een redelijkheid geen sprake meer is.
Natuurlijk hoeven noodzakelijke hervormingen niet onverdedigbaar te zijn en
kunnen zelfs heel erg goed uit te leggen te zijn. Maar je mag het dan wel
hebben over de termijn waarbinnen je dingen wil doen. Al snel zit je dan
weer in de discussie van de polis veranderen terwijl je huis in de fik
staat.
De gemiddelde burger heeft het idee dat elke overheidsinstantie lijkt op een
varken, trek je die aan de staart dan die vooruit en aan de oren dan wil die
achteruit. terecht of niet maar de indruk is er. Ik heb het meegemaakt. Als
een ambtenaar van het IND het verschil niet kent tussen 12 of 13 keer per
jaar je loon ontvangen, oftewel maandloon en periodeloon, maar wel degene is
die een beoordeling moet afgeven, hoort die daar niet te zitten. Niet eens
in staat om uit te rekenen wat iemand verdient.
Vele mensen zien dit vooral op lokaal niveau. Voor mijn deur staan nogal wat
speeltoestellen, mooi toch? Prachtige invulling zou je zeggen als er ook de
kleine kinderen zouden wonen die daar gebruik van zouden maken. Nee hoor, en
de toestellen blijven hagelnieuw en worden soms nog vervangen ook.
Dat heeft weer van doen met bestaan van deelbudgetten, op het eind van jaar
moeten die op anders wordt die het begrotingsjaar erop kleiner.
Iemand vraagt ihkv de WVG, wat we WMO gaan noemen, een fiets aan met
electrisch aandrijving. Die wil in beweging blijven maar kan dit niet zelf
ophoesten.
De ambtenaar die het dient te beoordelenn ziet dat het geen beleid is om die
dingen te vergoeden. Resultaat is dat er scootmobiel wordt vergoed die
tenminste 10 keer zo duur is. Niks aan de hand dus en kon nog volgens het
budget.
Kortom, er zijn voorbeelden te over. Of die burgermeester nu is gekozen of
benoemd zal weinig of niks uitmaken in die zaken, en gaat erom waar burgers
dagelijks mee te maken hebben, en dan pas hoe het wordt aangestuurt.
Als je het wil hebben over Verdonks regel-is regel, mag je het ook hebben
over keuringsartsen en andere ambtenaren die roepen dat een regel nu eenmaal
regel is.
Dat is en zal de redelijkheid zijn die D66 heel hard nodig zal hebben als je
praat over vernieuwingen.
Maar we leven in een politiek wereld van coalities en dus compromissen. De
vraag is of die ooit redelijk kunnen zijn? Zeker als je zo graag wil.

Ger