oppositiepartij D66 (was: peiling)

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sat Jul 1 13:30:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Voor alle helderheid: natuurlijk! Het gaat er ook niet om gedoogsteun te
geven, no way. Het gaat er wel om niet onze eigen geloofwaardigheid op het
spel te zetten. We kunnen niet ineens tegen de dingen zijn waar we vorige
maand nog voor waren. En we zullen ook voorstemmen als we iets goed vinden.
Let wel: vrijwel alle 'zoet' is al uitonderhandeld, en dat zullen we ook
duidelijk maken (nu al, niet alleen op Prinsjesdag).
Maar natuurlijk gaat het de komende maanden om een groeiend inhoudelijk en
politiek (relevantie!) profiel, waarbij Alexander de leiding heeft, gericht op
de volgende verkiezingen en de volgende periode. Identiteit, lijsttrekker en
programma afgestemd op elkaar, dat is belangrijk. En de fractie is daaraan
dienstbaar.
Overigens moeten daarvoor allerlei processen (programmacommissie, interne
verkiezingen etc.) in de versnelling.

Overigens: zolang de meeste mensen ons de credits geven voor wat er is gebeurd
(er zijn ook mensen die dat niet doen, maar die zijn meer hardcore cda, vvd,
of penose), kan de PvdA ons niet te hard aanpakken. Dat zien we ook deze
dagen. Dat zal overigens snel weer voorbij zijn.