peiling

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Jul 1 10:12:44 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat me erg opvalt is dat de peilingen nu ineens wel belangrijk zijn. Eerst
was het steeds zo dat het maar peilingen waren, momentopnamen. Ruim 3 jaar
hebben ze een trend aangegeven en waren ze niet gunstig voor D66. Je kan mag
niet verlangen dat het nu in ene keer even omdraait. De eerste stap, ik zie
het al,  is gezet, en nu de rest. Met deze stap is de kiezer beslist de
afgelopen 3 jaar niet vergeten, de afrekening heet dat. En die had
desastreuser kunnen zijn naarmate men had blijven zitten. Jammer dat
Lousewies of de fractie niet de totale schuld krijgt van het vallen van ASO.
D66 heeft eindelijk lef getoond en het gaat erom dat nu vol te houden.
Juist nu richt men zich peilingen waar mensen hun mening geven over dingen
die hen nog niet duidelijk op een bordje liggen. Ook nu moet men zich
richten op de trend van die peilingen. We moeten leren van de door ons
gemaakte fouten zei Lousewies toch? Dan zal je die moeten benoemen, en
formuleren wat je wil doen om ze recht te zetten. Dat is  de eerlijkheid die
mensen waarderen, naar mijn mening.
Het CDA en de VVD willen graag even verder gaan met dit kabinet (van ramp
naar romp) om wat leuke dingetjes uit te kunnen delen en zo wat te winnen.
Dat zou ook wel moeten eerlijk gezegd maar dat kan een nieuw kabinet ook.
Belangrijker is dat je zoiets kan uitleggen aan de burger.
Definieer nu maar eens wat je verstaan als D66 onder sociaal als je praat
over sociaal democraten. En liberaal mag dan ook mits je als kansen
verstaan, kansen die mensen kunnen pakken. Dat is iets anders dan zogenaamde
kansen bieden aan mensen door hun bestaan (uitkering of loon) te ontnemen.
Zo werd het toch verkocht door Balkenende en de Geus.
Je hoort het ze zeggen, dank zij de maatregelen trekt de economie aan. Wat
een apperte leugen zeg, overal trekt die aan en we hangen nog steeds onder
aan het laddertje. Natuurlijk wordt de markt groter door de EU, niemand die
dat ontkent, maar voor wie en welke markt? De arbeidsmarkt wordt er voor de
kleine man in Nederland niet beter op maar we staan wel vooraan omden
grenzen open te gooien. We kunnen dat op den duur niet tegenhouden misschien
maar vooraan staan is weer wat anders. Wederom is daar de weg van een
geleidelijkheid nodig.
Het is net als bij de vele hervormingen die men graag wil. Kan best zijn
hoor dat ze erg nodig zijn maar niet in de snelheid waarin men dat graag
wil. We hadden de wet Poortwachter die uitstekend zijn werk deed, je zag de
instroom in de WAO afnemen. Neen, zei ASO, dat is niet snel genoeg, dat moet
in enkele jaren.
Toen destijds Wouter Bos zich afvroeg welke zin het had om mensen van bv.
45, die geen enkele kans hadden en hebben om de arbeidsmarkt, i de llende te
storten was het terecht. Mensen met een WAO-vlek en een verkeerde leeftijd
de markt op schoppen heeft geen enkele zin. En met een WAO-vlek bedoel ik
als ze echt wat mankeren.
Ook D66 heeft zich weleens twijfels gezet bij de werkwijze van het UWV en
het CWI, alleen jammer genoeg niet prominent genoeg. Het Lourdes van
Nederland werd en wordt het al genoemd. Je komt er doodziek binnen en binnen
een half  uurtje ben je ineens kerngezond. En zonder een goede begeleiding
bij een keuring zijn mensen al helemaal verloren. Keuringsartsen die een
oordeel moeten vellen over mensen die een ziekte hebben waar men nog nooit
wat over gehoord heeft, behalve dan het bestaat. Ik heb bij zo'n keuring
iemand 100% afgekeurt door een fotootje van de persoon van 2 jaar eerder
waar die keuringsarts heel erg van schrok. Niet hetgeen wat sommige ziekten
met mensen kunnen doen, of de medicijnen daarvoor. In 3 jaar 25% van het
lichaamsgewicht kwijt.

Leg mensen eens hoe het kan dat je in de ziektewet terecht komt en je wordt
daar het hele jaar ingehouden (nu 2 jaar dus). Je werkte via een
uitzendbureau dus de controle rustte bij het UWV. Op het eind van die
termijn wordt die controle een keer de WAO-keuring. Je conditie is nog
steeds dezelfde maar je bent ineens helemaal gezond. Omdat de uitkering nu
anders gaat heten? Notabene dezelfde verzekeringsarts die tegen je zegt dat
je wel kan gaan werken. Je kan dus op 2 manieren arbeidsongeschikt zijn in
Nederland, dat hangt af van hoe de uitkering heet en niet aan je gezondheid.

Het schijnt allemaal maar commercieel te moeten. Ga eens kijken bij de
SocialeWerkplaatsen. Die moesten destijds gaan concureren. Maar ze waren
bedoeld om mensen te laten doorstromen naar reguliere banen. Een en ander
heeft er toe geleid dat men de mensen die het aankunnen angstvallig
vasthoudt om de vereiste productie te kunnen halen anders is men niet
concurerend. De mensen met een echte handicap, geestelijk of fysiek, zitten
met een krantje en een bak koffie in de kantine en zijn alleen goed voor de
subsidie van de gemeente.

Dus eerst maar eens definieren wat sociaal is voor je die titel wil dragen.

Ger