10 uur persconferentie Pechtold (was: Lousewies moet geroyeerd.....)

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sat Jul 1 00:10:18 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat we hebben gedaan na schorsing van het debat om 2 uur, Tjerk, is het
volgende:

1. de fractie bijeen brengen om te horen hoe elk individueel fractielid het
debat had ervaren (in eerste instantie zonder bewindslieden).
2. overleg voeren met Pechtold en Brinkhorst, samen met de fractie.
3. om drie uur belt medewerker Arjen de Wolff de politiek medewerker van
Balkenende om onze komst aan te kondigen. Verlenging van schorsing Kamer.
4. kwart over drie: bezoek aan Balkenende in de ministerskamer (gevolgd door
camera's, wij kunnen alleen maar zwijgen).
Mededeling aan JP: vertrouwen in Verdonk is weg. We laten graag aan jou (JP)
om de regie te nemen, en ervoor te zorgen dat zulks wordt gerealiseerd. Anders
zullen wij motie van afkeuring steunen.
Inderdaad, niet JP's laatste zin was het probleem (zoals hij net op Nova zei),
wij wisten namelijk allang dat het zo lag, daar hadden we zijn slip of the
tongue niet voor nodig.
5. half vier, terug bij fractie, Balkenende roept onze ministers, vice-premier
Zalm, fractievoorzitters cda en vvd op, en een paar adviserende ambtenaren.
6. vier uur worden wij teruggenodigd bij dat gezelschap. Wij herhalen onze
positie. VVD boos, Zalm boos ('ik accepteer niet...'), iedereen boos. Vraag:
is er iets te doen om het te veranderen?
7. kwart over vier: Alexander P, Lousewies en ik trekken ons even terug in de
kamer ernaast om die vraag te wegen, en zeker te weten dat we er alle drie (en
vooral Lousewies en Alexander uiteraard) hetzelfde over denken.
8. twee minuten later terug - Alexander vertelt dat het hetzelfde blijft.
9. we gaan uiteen, in afwachting van hervatting vergadering om half vijf.
10. half vijf, tweede termijn, Lousewies spreekt als laatste, meldt steun aan
motie.
11. half zes - stemmingen, vervolgens nabeschouwing op Lousewies' kamer.

Even kleine rechtzetting en aanvulling van vorige bericht:
in het kabinetsberaad van donderdagochtend zeggen laurensjan en alexander niet
dat ZIJ het vertrouwen in Rita kwijt zijn, maar dat de fractie dat is en dat
dat niet verandert. Dat was gebleken uit het vooroverleg, waar opties als
sorry-in-het-kwadraat wel aan de orde zijn geweest, maar ook zijn verworpen.

On 6/30/06, w.t. jouwstra <tjouwstra at wxs.nl> wrote:
> Bert,
>
> Prima, jouw reactie, ik zeg nog net niet: Bravo, Bravo!! Maar gewoon een
> vraag, wat hebben jullie (jij met Lousewies) gedaan tussen woensdagnacht
02.00-05.00 uur.