Hirsigate: D66-ministers vallen fractie af

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Sat Jul 1 00:05:23 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fluks,

>  Doet Verdonk wat LvdL wil
>  (verklaart nota bene een Somalische wetgeving in Nederland geldig -
>  nou, gekker kon het echt niet - om aan te tonen dat AHA nooit gelogen
>  had, om LvdL een plezier te doen) en dan is het stank voor dank. Zo
>  gaat men niet met elkaar om.
Dat was niet de issue! Daar ga je weer over AHA Daar ging het niet om!
Op het momént dat Balkenende zich versprak en zei dat dat ene zinnetje in
Hirsi Ali's fax - waarop door Verdonk was aangedrongen, zo verklapte
Balkenende - erin gezet wat omdat collega Verdonk "er mee moest kunnen
leven", werd duidelijk dat een Nederlands staatsburger (want zo ver waren we
op dat moment dus al, hé) om politieke redenen gepresst werd een verklaring
af te leggen in ruil voor haar paspoort. En dat-mag-niet. Dat *kan* een
overheid niet doen. Betrouwbaarheid van bestuur; dat zinnetje werd er
expliciet ingezet om Verdonk vrij te pleiten.
Ze stond daags erna nog net niet als een Chamberlain op de trappen van haar
ministerie met die fax te zwaaien, maar het kwam behoorlijk in de buurt.

Daar komt nog een andere reden bij en die is dat er op die manier een
gevaarlijk precedent werd geschapen door de makers van wetten in dit land:
het kabinet en de Tweede Kamerleden. Was deze modus operandi geaccepteerd
door de Kamer, dan had dat dus betekend dat iedere, in een vergelijkbare
positie verkerende asielzoeker / immigrant / <vul in> in principe alleen
maar een 'mea culpa' in schrift zou hoeven opstellen.
Maar nee, dat was volgens Verdonk en Balkenende dan óók weer niet de
bedoeling, zo bleek gaande het debat. En dus werd er voor een individu op
schandelijke wijze - namelijk onder politieke druk - een *uitzondering*
gemaakt.
Waarmee Verdonk óók nog eens een keer haar eigen beleid ondergroef, maar wat
zij niet wilde toegeven.

>  Mensen zijn dolblij dat ze van Aso af zijn; dergelijke cijfers moet men
>  vouwen met de fractie mensen dat tegen (bij die 42%) en voor Aso is
>  (bij die 33%). Dan vliegt die 42% dus omlaag richting 20% terwijl die
>  33% alleen maar omhoog gaat, richting 50%.
Dat is geheel jouw eigen interpretatie van cijfers, meer niet. Kun jij in
het hoofd kijken van die 42%, of die 33%? Nee, dat dacht ik niet. Heb je dat
wel individueel gedaan, kom dan maar bij me terug.

Kaj