Bakker zwakt uitspraken Afghanistan-kwestie af

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Jan 27 20:10:44 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Rustig nou, Bert?
Je maakte zelf ophef door met een crisis te zwaaien als een meerderheid voor
zou zijn en je je niet kon voorstellen dat D66 dan in het kabinet zou
blijven zitten.
Niks grote meerderheid, het is maar wat je dan groot noemt. net zoals straks
met Hoogervorst, wat je maar een puinhoop laat heten.
Wat nu als de meerderheid 55% is, voor de oppositie makkelijk te realiseren
door er een vrije kwestie van te maken. Koppen tellen en op de goeie wijze
stemmen toch?
Nee, onzin allemaal, je (D66) bent principeel tegen de uitzending, omdat je
het gevaarlijk noemt, van mening bent dat er mensen gaan sneuvelen etc. De
grootte van de meerderheid maakt dan niet uit, je bent onderdeel van de
coalitie die ASO maakt. Blijf je dan, ondanks je tegenstem zitten dan ben je
naar mijn mening net zo verantwoordelijk als de rest van de voorstemmers en
het kabinet. Waar staan tenslotte anders je principes voor?
Ik hoop natuurlijk van nul, maar de eventuele doodskisten zouden door de
kabinets- en kamerleden persoonlijk naar de families moeten worden gebracht.
Ik bedoel dat je het hier hebt over mensenlevens waar je van mij principeel
voor of tegen mag zijn. Maar verantwoordelijk er voor nemen terwijl je er zo
tegen bent moet toch wel een erg diepe reden hebben. Hopelijkis dat toch wat
meer dan het pluche.
Je zegt het tenslotte zelf, het hangt af van de omvang en dus niet meer van
de inhoud. En nu over de strategie van de PvdA gaan zinspelen is helemaal
laag bij de grond. D66 doet dat zelf namelijk nu je het niet meer laat
afhangen van de inhoud maar de omvang.
Met alle respect maar je dwingt jezelf zo in een positie dat je eigen keuze
niet meer van belang is maar in handen geeft van de oppositie die als een
van haar opdrachten heeft een kabinet te laten struikelen.
Een paar weken geleden klonk een hoe dan nee, veel beter. Een nee, waar je
voor staat en niet een nee, terwijl je toch weet dat het waarschijnlijk toch
wel doorgaat.

Prettig weekend en groeten,

Ger

Jongens, jongens, rustig nou.
D66 is en blijft tegen de missie, en zal tegen stemmen.
Over onze argumenten voor en tegen heb ik van de week 20 minuten gesproken
voor de Wereldomroep. Natuurlijk kwam aan het eind de onvermijdelijke vraag:
en wat betekent dat voor het kabinet. Antwoord: dat beslissen we na het
debat,
en het hangt af van de uitkomst, van de omvang van de meerderheid, van hoe
het
kabinet ermee omgaat, enzovoorts.
Vraag: is het een optie dat de D66-ministers in het kabinet blijven zitten,
als een grote meerderheid (van 70, 80 procent) voor is? Antwoord: dat is een
optie, er zijn vele opties, maar dat beslissen we na het debat en na het
kabinetsberaad dat daar op volgt.

Kortom: geen signaal, zelfs niet gespeeld met opties of zo. Maar dan worden
er
natuurlijk altijd weer interpretaties gemaakt, en dan winden we ons massaal
op. Ik niet.

En over de toegeschreven strategie (tijdig wat kou uit de lucht nemen, kans
op
nee-stem pvda vergroten): laat ik daar nou maar niets over zeggen.

Groeten,
Bert.