Bakker zwakt uitspraken Afghanistan-kwestie af

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Jan 27 18:07:23 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jongens, jongens, rustig nou.
D66 is en blijft tegen de missie, en zal tegen stemmen.
Over onze argumenten voor en tegen heb ik van de week 20 minuten gesproken
voor de Wereldomroep. Natuurlijk kwam aan het eind de onvermijdelijke vraag:
en wat betekent dat voor het kabinet. Antwoord: dat beslissen we na het debat,
en het hangt af van de uitkomst, van de omvang van de meerderheid, van hoe het
kabinet ermee omgaat, enzovoorts.
Vraag: is het een optie dat de D66-ministers in het kabinet blijven zitten,
als een grote meerderheid (van 70, 80 procent) voor is? Antwoord: dat is een
optie, er zijn vele opties, maar dat beslissen we na het debat en na het
kabinetsberaad dat daar op volgt.

Kortom: geen signaal, zelfs niet gespeeld met opties of zo. Maar dan worden er
natuurlijk altijd weer interpretaties gemaakt, en dan winden we ons massaal
op. Ik niet.

En over de toegeschreven strategie (tijdig wat kou uit de lucht nemen, kans op
nee-stem pvda vergroten): laat ik daar nou maar niets over zeggen.

Groeten,
Bert.