fragmenten Pechtold in Opzij

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Jan 26 23:47:08 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb maar eens de Opzij van Pechtold gekocht, was ook nog een euro
goedkoper :-)

Volgens mij hebben de critici van Pechtold zich laten kennen als
bekrompen dorken, die alleen maar op de man kunnen spelen en niet eens
op het idee komen om op de materie in te gaan.

Een paar fragmenten:

(inleiding opzij ... ) Niet van dat schuwe-apengedrag, zei mijn vader
vroeger. Als je ergens binnenkwam moest je de mensen aankijken, een hand
geven, laten zien dat je iemand was. Dat heeft hij goed in zijn oren
geknoopt, want in zijn nog korte Haagse bestaan heeft hij al veel van
zich laten horen. Hij had het over de aanpak van softdrugs, de haagse
politiek, zijn collega's, het integratie beleid en - niet te vergeten -
de Nederlandse missie naar Afghanistan. Hij is niet bang om zich ook
over beleidsterreinen van collega's uit te laten en afwijkende
standpunten in te nemen. Immers: niet van al dat schuwe-apen gedrag. En
bestuurlijke vernieuwing betekent wat hem betreft dat je de boel wat
opschudt. (Pechtold:) 'Het mag allemaal wel wat duidelijker, wat harder,
zoals in Engeland en België. Vroeger, onder Den Uyl, gebeurde dat hier
ook veel meer. Kijk naar Jan Pronk, een dwarsligger die vaak openlijk
afweek van de standpunten van zijn collega-ministers.

Tegenwoordig doen wij maar steeds of de ministerraad een gezellig
vriendenclubje is. Dat moet ik zwaar ontkennen, nee, nee, nee. Dat is
ook helemaal niet nodig, want je zit daar met heel verschillende
opdrachten. Er worden daar keiharde belangen uitgevochten, maar naar
buiten toe komt het veel te veel over als een
ouwe-jongens-krentenbroodhandel. Het publiek snapt het niet: wat zijn nu
eigenlijk de verschillen? Terwijl die er wel degelijk zijn. Zoals over
die belangrijke zaak: gaan we wel of niet naar Afghanistan? Een zaak van
leven of dood. Ik vind dat je elkaar daarin veel kritischer mag
aanspreken. Daarvoor ben je professional, daar moet je tegen kunnen. Het
moet niet zo'n kleffe sfeer zijn van: we moeten toch met z'n allen door
één deur kunnen. Want ondertussen zijn we vreselijker dan wie ook.
Achter elkaars rug om. Ach, ach, ach, het is allemaal veel vuiler en
vunziger dan mensen denken. Ik heb het dan niet over de
Afghanistan-affaire, maar over de Haagse politiek in het algemeen.

Opzij: Dat zijn akelige woorden: 'vuil'en 'vunzig'. Wat gebeurt er dan?
Pechtold: Machinaties, machtsspelletjes, persoonlijke belangen,
partijbelangen die meespelen bij de benoeming van personen of het nemen
van besluiten. Laat maar eens zien hoe de lijnen lopen, hoe besluiten
tot stand komen, wat er allemaal meespeelt. Dat wordt naar mijn gevoel
veel te weinig blootgelegd. Er wordt in Nederland veel onthuld, maar dát
nooit. Wij blijven altijd gezellig, maar ondertussen is het erg
onduidelijk hoe het allemaal werkt in die Haagse brij.

Opzij: Nou vertel dan eens hoe het gaat, bijvoorbeeld in de zaak
Afhganistan.
Pechtold: Nee, laat ik dat nou niet doen. Ik kan en wil nu geen
voorbeelden noemen, want dat is dan weer aanleiding tot veel gedoe. Laat
de journalisten maar een blootleggen hoe het allemaal werkt; dat is hun
functie. Als ík iets zeg over de Haagse mores, krijg ik gelijk weer
collega's op mijn dak, zoals Kamp en Hoogervorst die dan zeggen: 'Het
grootste probleem van Pechtold is Pechtold' en 'Heeft die vent soms niks
te doen?'. Dat zijn op de persoon gerichte reacties, terwijl ik het niet
over personen heb maar over de manier waarop wij werken. Ik vind het een
probleem dat het moet lijken alsof zestien ministers zestien keer
hetzelfde denken en doen, vier jaar lang. Wat mij betreft mag daar echt
wel wat verschil tussen zitten.

(...)

Opzij: Kunt u een beetje uit de voeten met die rechtlijnige calvinisten
als Balkenende en Donner?
Pechtold: Vind ik soms moeilijk, maar dit is vast wederzijds. Zij staan
voor mij ver van de vrijheden die ik als individu wil hebben. Ook ver
van de lol, de humor en de zelfverantwoordelijkheid, een beetje durven
ritselen en regelen. Ik ben meer van de gezellige katholieken, of nog
beter: de ex-katholieken. (...)