Truttige wetjes van ASO

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Jan 26 16:55:49 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik hoop dat dit in het programma te krijgen is. Ik vind het een uitstekend model dat daadwerkelijk kansen biedt aan diegenen die momenteel afhankelijk zijn van een uitkering. En het komt tegemoet aan de vrijblijvendheid van een basisinkomen waar velen blijkbaar een principieel bezwaar tegen hebben en het vermindert de behoefte aan bijverzekeren. Het belangrijkste is dat het net als een basisinkomen de huidige armoedeval/werkloosheidsval opheft (waarbij men er nauwelijks of niet op vooruit gaat als men vanuit een uitkeringssituatie een full-time baan aanneemt). Daarentegen is de 'marginale druk' van 80% aan de obderkant in het voorstel wel erg hoog, wat betekent dat je van iedere verdiende Euro maar 20 cent overhoudt. De geopperde alternatieve 30% lijkt me dan ook een beter streefgetal. En we moeten ervoor zorgen dat de uitvoering zo weinig mogelijk bureaucratie met zich mee gaat brengen, maar dat bereiken we deels al als de aanbevelingen van het fractiepamflet 'De Zekerheid van Werk' er mee worden gecombineerd.

Zie,
http://d66sociaalbeleid.nl.d66.movenext.nl/page/downloads/integratiemodel.doc

Groeten,
Mark Giebels