Truttige wetjes van ASO

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Jan 25 13:18:35 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Nou Bart, dat is niet slechts een ander etiketje. Mijn schrikbeeld is dat iedereen zich *verplicht* moet verzekeren tegen werkeloosheid en dat die private verzekeraar dan verantwoordelijk wordt voor de *kosten en uitvoering van de eventuele uitkering en de reintegratie*. Uiteraard net als bij de zorgverzekeraars sociaal ingekapseld met acceptatieplicht en een sociaal model van premies.

> [...]

Ik schreef ook "in je bedoelde schrikbeeld zit wel een interessant element".

Maar ten eerste is de WW verzekering nu al voor de meesten verplicht, en
ten tweede zit iedereen in feite nu al bij de beperkte en slecht
functionerende 'life counseling' van de overheid (UWV). Dezelfde die in
mijn beschrijving het vangnet vormde (maar die wellicht de kunst zou
kunnen afkijken van succesvollere buro's).

Verder staat niets los van de overheid en al haar tentakels en regels,
en al zeker niet een combinatie van elementen van een uitzendburo, een
vakbond, een reintegratieburo, advies, permanente educatie, verzekeraar
(enz, alles wat, evt. ad-hoc, 'werkt' in deze context), die ook direct
meedoet in allerlei geldstromen van de overheid (ze vervangen n.l. onder
andere een functie die nu in handen van de overheid is).

In feite moet de overheid speciaal ruimte scheppen voor dit soort
services, want zoals het nu is zit je direkt vast in een korset van
regels en onmogelijkheden vrees ik.

Het feit dat er momenteel op dit gebied zo weinig lukt wijst daar
duidelijk op.

Kijk, verzinnen hoe je zoiets mogelijk kunt maken met een minimaal
aantal, goed gekozen, regels/modellen/faciliteiten zodat levensvatbare
en maximaal flexibele commerciële dienstverlening samen kan gaan met
bescherming van de belangen van de afnemers ervan, dat lijkt me nou een
mooie uitdaging. Misschien niet eens van overheidswege, maar misschien
via toegepast-wetenschappelijke spel/pilot projecten.

Bart