Eerste-Kamer fractie D66 heeft genoeg van opschudding Pechtold

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jan 25 01:17:42 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> [...]
> opschudding waarvoor partijgenoot minister Pechtold (Bestuurlijke Ver-
> nieuwing) keer op keer zorgt.
>
> D66-fractievoorzitter Schuyer in de senaat roept Pechtold op om op te houden
> met het spuien van zware kritiek aan het adres van collega-ministers en
> premier Balkenende.
>
> 'Hij heeft dat nu twee of drie keer gesteld en ik denk dat dat nu voldoende
> is', aldus Schuyer, die Pechtold erop wijst dat het doorgaan met zijn acties
> vervelende gevolgen kan hebben. 'Je loopt dan het gevaar dat je de loyaliteit
> van je collega's verliest en dat is het niet waard.'

Over welke waarde hebben we het? De 'dreigende taal' van zijn collega's
die inhoudelijk niet op zijn kritiek ingaan, maar zich (zelf) als het
aangeschoten wild willen beschouwen, door zijn uitlatingen, en heeft
Pechtold daarmee zijn punt allang gemaakt.

> Kamervoorzitter Frans Weisglas noemt de kritiek die Pechtold heeft op zijn
> collega-politici 'oncollegiaal en deloyaal'. "Als ik het in Den Haag zo
> slecht naar mijn zin zou hebben als Alexander Pechtold, zou ik gewoon een
> enkele reis naar Wageningen nemen.'

Kijk, en dat noem ik nou zeikwijverij. Als Weisglas zich zo
'oncollegiaal en deloyaal' op wil stellen, en hij doet dat dus ook
werkelijk, waarom vertrekt hij dan niet per direct ?

> Pechtold haalt deze week in Opzij uit naar politiek Den Haag, waar alles
> nog 'vuiler en vunziger is dan mensen denken'. Ook zegt hij moeilijk uit
> de voeten te kunnen met collega's als premier Balkenende en minister
> Donner (Justitie), al voegt hij eraan toe dat dit wel wederzijds zal zijn.

Maar wat 'haalt' Pectold uit? Naar wie, en blijkens ? Hij zegt iets over
zichzelf en hoe hij daarin staat. Nou ?

Als Donner of Balkenende zoiets zou doen is het meteen van een andere
orde. Pechtold maakt dat glashelder.

> De coalitiepartners van D66 negeren de laatste uitspraken van minister
> Pechtold.

Uiteraard. Het bevestigd ook precies wat Pechtold bedoelde. Een
(bestuurs)cultuur die door en door verziekt is. Daar vraagt hij terecht
aandacht voor, precies die vuile en vunzige politiek in Den Haag !!

Die zgn. loyaliteit is een masker, een facade van die vunzige politiek
in Den Haag. Dat is een democratie als de onze -of wat daar nog van over
is-  nu juist zo onwaardig maakt.

Het zijn juist die type uitspraken van een Wiesglas: "Als ik het in Den
Haag zo slecht naar mijn zin zou hebben als Alexander Pechtold, zou ik
gewoon een  enkele reis naar Wageningen nemen.'" Ze vormen precies de
kern van die zogenaamde collegialliteit van een Weisglas. Het is vunzig!

En ook Schuyer kent kennelijk de vrees voor het verlies van loyaliteit.
Precies wat Pechtold goed gezien heeft. Onze democratie dient niet
gebasseerd te zijn op dat type loyaliteit. Erger het vormt een
belangrijk onderdeel van de ondermijning daarvan. Het is kennelijk een
'wapen' dat gebruikt en ingezet kan worden. Maar met welk doel eigenlijk?

Zelfs Fluks lijdt hier aan koudwatervrees, geloof ik. ;)

Henk Elegeert