Pechtold: Ministers gaan vreselijker, vuiler en vunziger met elkaar om dan wie ook

Mon Jan 23 08:38:53 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  ANP
Datum: 22 januari 2006
Ref:   Zie ook:
       http://www.volkskrant.nl/denhaag/1137909754679.html?source=rss

Pechtold praat met Dittrich over lijsttrekkerschap

DEN HAAG - D66-minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) praat met
D66-leider Dittrich "veel" over het lijsttrekkerschap van hun partij voor
de Tweede Kamerverkiezingen in 2007. Dat zegt hij in een interview in het
maandblad Opzij dat komende week verschijnt.

In het vraaggesprek lijkt Pechtold te suggereren dat hij nadenkt over de
vraag of hij zelf lijsttrekker wil worden. Maar in een reactie laat
Pechtold zondagavond via zijn woordvoerder weten dat dat "nu niet aan de
orde is".

Vervolg

In Opzij zegt Pechtold op een vraag over zijn toekomstplannen in Den Haag
onder meer. "Ik ben wel 'in' voor een vervolg in de Haagse politiek, maar
als wat? Ik ben mij nu aan het verbreden, door bijvoorbeeld het financieel,
economisch en sociaal beleid te bestuderen. Minister van Jeugd en Integratie
zou ik heel mooi vinden. Lijsttrekker? Ik praat daar op het ogenblik veel
over met Boris Dittrich. Ik ga me in ieder geval wel kandidaat stellen voor
de Tweede Kamerlijst, wat inhoudt dat ik ook Kamerlid zou willen worden."

Bij D66 moeten kandidaten voor het lijsttrekkerschap zich deze zomer melden,
waarna de leden van de partij in het najaar een lijsttrekker kiezen.

Machtsspelletjes

Pechtold geeft in het interview af op 'politiek Den Haag', iets wat hij niet
voor het eerst doet. Ministers gaan "vreselijker" met elkaar om dan wie dan
ook. "Achter elkaars rug om, ach, ach, ach, het is allemaal veel vuiler en
vunziger dan mensen denken. Ik heb het dan niet over de Afghanistan-affaire,
maar de Haagse politiek in het algemeen. (-) Machinaties, machtsspelletjes,
persoonlijke belangen, partijbelangen die meespelen bij de benoeming van
personen of het nemen van besluiten."

Balkenende en Donner

Hij zegt verder dat hij "soms moeilijk" uit de voeten kan met premier
Balkenende en minister Donner van Justitie (beiden CDA) "Maar dat is vast
wederzijds. Zij staan voor mij ver van de vrijheden, die ik als individu wil
hebben. Ook ver van de lol, de humor en de zelfverantwoordelijkheid, een
beetje durven ritselen en regelen. Ik ben meer van de gezellige katholieken,
of nog beter: de ex-katholieken."

--------
(c) 2006 ANP