Weer sorry zeggen Pechtold........

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Jan 23 08:36:09 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat iedereen al wist of minstens vermoeddde wordt bevestigd van binnenuit
door Pechtold. Dat wordt weer excuses aanbieden, of aftreden, of tenminste
het dreigen er mee.
Wat erger is dat een club als D66 daar doelbewust aan mee doet. Men kent het
cultuurtje van zeer nabij het speelt er in mee. Eigen- en partijbelangen,
achter de rug om spelen van ministers onderling. De een wat meer of minder
als de ander uiteraard, het minste is dat men het ziet en het laat gebeuren
in ook weer eigenbelang of in het belang van het zittenblijven van de
partij.
Niks landsbelang of wat ook, het profileren van jezelf als minister of op
zijn minst het belang van je partij. Wat ook weer eigenbelang is want ze
willen allemaal weer een volgende periode zitten.
D66 heeft nog nooit stemmen gewonnen na een regeerperiode en mogen er dus
vanuit gaan dat ze bij de volgende verkiezingen voor de tweedekamer niet
meer mee doen, normaal gesproken. En nu eindelijk eens een minister die het
aandurft om zijn mond open te maken. Eerst Thom die zei, je kan me wat, ik
ga hier niet voor spek en bonen zitten en nu Pechtold die men de bek niet
open hoeven te breken.
Is dit mischien de weg voor D66 om door het gekonkel heen te breken en zich
neer te zetten? Ik mag het hopen en nog meer hopen dat ze die weg ook
inslaan.
De vraag is uiteraard of ze het aandurven waarbij we maar moeten afwachten
of men inziet niks te verliezen te hebben en ze alleen maar kunnen winnen.
Of krijgen we nu weer de excuustrukendoos en loopt het allemaal met een
sisser af? Ik vrees het maar koester enige hoop tegen beter weten in.
Vorige week wat hoopgevende bewoordingen van Bert Bakker en helaas bij
terugkomst van vakantie de weer zeer terugtrekkende bewoordingen van
Dittrich. Keihard zeggen dat je er tegen bent en dan is het dat we na het
debat wel verder zien. Peilingen? Ja hoor, 4 zeteltjes, maar die nemen we
alleen serieus als ze gunstig zijn.
Het is allemaal veel vuiler en vunziger dan mensen denken, zegt hij. Dat
zegt toch voldoende, en als jezelf respecterende partij wil je daar toch
niet aan mee doen. Hij heeft het tenslotte niet alleen over het CDA,PvdA,de
VVD of wie ook, maar ook over D66 dus.De Haagse kaasstolp, dat is inclusief
de tweedekamer met de fractie van D66.
Wat gek toch dat de kloof tussen de politiek en de burger zo allerjezus
groot is en de mensen zowat geen vertrouwen meer hebben in ASO.
Onder het mom van slechte economische omstandigheden mensen ernstig
beknibbelen, zieke mensen aan het werksturen enz. Maar tegelijkertijd jezelf
bevoordelen met een opslag van 30% en nadelige effecten van je eigen
maatregelen voor jezelf willen compenseren. Het voorstel alleen al is te dol
voor woorden.
De armoede in Nederland, valt wel mee hoor, in de jaren 50 was het erger,
terwijl de mensen naar de voedselbank moeten.
In het kader van zijn gezicht redden wil de MP graag naar Afghanistan en is
naar Irak gegaan. Verantwoorden doe je niet onder het mom van geheime
informatie.
M.a.w. we worden met zijn alleen stevig belazert en gelukkig geeft Pechtold
nu eens aan wat er allemaal schort in zoveel bewoordingen. Maar ja, vrezen
moeten we dat hij zo weer komt met uitvluchten, sorry en een hoop bla bla.
In plaats van blijven staan voor je mening en een partij die achter je gaat
staan. Die zegt daar niet aan mee te willen doen maar nu eens echt stelling
durft te nemen.

Een troost, dit maakt het weer even een beetje spannend en men zal zo weer
verder gaan met de orde van de dag.

Ger

Pechtold praat met Dittrich over lijsttrekkerschap
22 januari 2006, 22:14
DEN HAAG (ANP) - D66-minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) praat met
D66-leider Dittrich ,,veel'' over het lijsttrekkerschap van hun partij voor
de Tweede Kamerverkiezingen in 2007. Dat zegt hij in een interview in het
maandblad Opzij dat komende week verschijnt.
In het vraaggesprek lijkt Pechtold te suggereren dat hij nadenkt over de
vraag of hij zelf lijsttrekker wil worden. Maar in een reactie laat Pechtold
zondagavond via zijn woordvoerder weten dat dat ,,nu niet aan de orde is''.
In Opzij zegt Pechtold op een vraag over zijn toekomstplannen in Den Haag
onder meer. ,,Ik ben wel 'in' voor een vervolg in de Haagse politiek, maar
als wat? Ik ben mij nu aan het verbreden, door bijvoorbeeld het financieel,
economisch en sociaal beleid te bestuderen. Minister van Jeugd en Integratie
zou ik heel mooi vinden. Lijsttrekker? Ik praat daar op het ogenblik veel
over met Boris Dittrich. Ik ga me in ieder geval wel kandidaat stellen voor
de Tweede Kamerlijst, wat inhoudt dat ik ook Kamerlid zou willen worden.''
Bij D66 moeten kandidaten voor het lijsttrekkerschap zich deze zomer melden,
waarna de leden van de partij in het najaar een lijsttrekker kiezen.
Politiek Den Haag
Pechtold geeft in het interview af op 'politiek Den Haag', iets wat hij niet
voor het eerst doet. Ministers gaan ,,vreselijker'' met elkaar om dan wie
dan ook. ,,Achter elkaars rug om, ach, ach, ach, het is allemaal veel vuiler
en vunziger dan mensen denken. Ik heb het dan niet over de
Afghanistan-affaire, maar de Haagse politiek in het algemeen. Machinaties,
machtsspelletjes, persoonlijke belangen, partijbelangen die meespelen bij de
benoeming van personen of het nemen van besluiten.''
Hij zegt verder dat hij ,,soms moeilijk'' uit de voeten kan met premier
Balkenende en minister Donner van Justitie (beiden CDA) ,,Maar dat is vast
wederzijds. Zij staan voor mij ver van de vrijheden, die ik als individu wil
hebben. Ook ver van de lol, de humor en de zelfverantwoordelijkheid, een
beetje durven ritselen en regelen. Ik ben meer van de gezellige katholieken,
of nog beter: de ex-katholieken.''