Iran bombarderen?

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Jan 20 18:21:18 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Als het er toch
> van komt, dan het liefst volgens de procedures van hoofdstuk VII van het
> handvest van de VN. En onder leiding van het militaire stafcomite, met in
> ieder geval deelname van troepen van alle permanente leden, misschien met
> uitzondering van Amerika. Maar ja, dat zal denk ik niet gebeuren.

Inderdaad Martijn, dat zal niet gebeuren.

Ik kwam trouwens het onderstaande artikel tegen waarin de situatie vrij uitgebreid wordt geanalyseerd door een Italiaans onderzoeksinstituut. Zeer aan te bevelen:
 http://www.difesa.it/NR/rdonlyres/B6310BF6-E884-4881-9F56-2EEA658E782E/9407/suppl_11_05.pdf

Het maakt een paar kritieke punten duidelijk.

Ten eerste lijkt het uitgesloten dat welke militaire mogendheid dan ook momenteel de militaire mogelijkheden en de intelligence heeft om effectief het Iraanse atoomprogramma jaren te vertragen. Het ligt allemaal veel te verspreid en goed beschermd onder de grond. Tevens ligt Iran voor Israel te ver weg om autonoom dergelijke bombardementen uit te voeren. De dreiging van Israelische en Amerikaanse aanvallen met het doel het nucleaire programma van Iran te raken is dus wellicht niet zo groot als velen denken.

Ten tweede, de kans op het effectief inzetten van de kernwapens rechtstreeks door Iran of via terroristische organisaties wordt als zeer klein verondersteld. Ik en daar iets pessimistischer over, maar de argumenten die men aandraagt zijn wel vrij sterk.

Conclusie, Iran zal binnenkort of tenminste binnen een aantal jaren kernwapens hebben, maar de kans is klein dat dit tot een directe golfoorlog zal leiden, vooral omdat er geen opties zijn voor Israel en de VS om dit succesvol militair tegen te houden.

Laten we er dus maar het beste van hopen en het verder niet op de spits drijven. Alhoewel ik er weinig gerust op ben dat Israel, de VS en Iran, de rationeel verstandigste stappen zullen zetten op het schaakbord de komende jaren. En iedere misstap van 1 van die drie zal desastreus uitpakken...

Groeten,
Mark Giebels