Iran bombarderen?

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Jan 18 18:29:50 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at dds.nl>
>   Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG> over 'het escaleren' van de
>   situatie in het Nabije (niet: Midden) Oosten,
>
>   Dat lijkt me een dooddoener. Daar ligt immers het initiatief als er
>   al heibel komt (en niet bij Iran en/of het Iraaqs verzet tegen de
>   bezetting door westerse, olieconsumerende, mogendheden.

Kijk dat Israel en de VS onderdeel zijn van het probleem is inherent. Ik heb me dan ook altijd tegen die invasie in Irak en vooral ook de gekozen aanpak verzet. Ook Israel vergroot de problemen van de regio meer dan dat ze iets oplossen. Maar dat draaien we allemaal niet terug en Europa heeft de afgelopen jaren ook bewezen geen serieuze tegenkracht te vormen (binnen de VN) tegen de neo-cons.

>   Als Iran al kernwapens wil (en dat weten we niet; het ligt meer voor
>   de hand dat de Amerikanen weer eens liegen - net zoals bij Iraq)

Klopt en daarom moet Iran ook alle kansen krijgen om aan te tonen dat men geen kernwapenprogramma aan het uitvoeren is. Helaas concludeert de IAEA, en niet de VS, momenteel anders. Dat is dan ook het voornaamste probleem.

 dan
>   dienen die louter ter afschrikking van een aanval van de westerse
>   mogendheden die het oog hebben laten vallen op de Iraanse olievelden.

Kan zijn, maar ik vind het te gevaarlijk om dit soort aannames te doen. We hebben het hier immers om religieuze fundamentalisten.

>   Zoals het westen al eerder Iraq steunde in de aanvalsoorlog op Iran.
>   Men kan dan bezwaar hebben tegen een theocratie, Iran is beslist geen
>   aggressieve mogendheid.

Nog niet nee, wellicht omdat men eerst een kernwapen wil ontwikkelen (men heeft negatief geleerd van Irak en positief van N-Korea). Onder de tafel steunt men echter wel degelijk gelijkgezinde terroristen.

>   Mag dat dan niet ?

Vindt ik een irrelevante vraag. Ik ben vooral bezorgd om de gevolgen.

 Als een land wordt aangevallen, dan is het toch
>   normaal dat het de aggressor van zich afmept ?

Ja. En dat is positief????

 Waarom zou er een
>   uitzondering voor Israel bestaan (dat trouwens kernwapens *heeft*
>   - waarom maakt niemand zich daar eens druk om - Israel is immers
>   *wel* een aggressieve mogendheid) ?

Dat is dan ook een enorme fout geweest om Israel kernwapens te laten ontwikkelen, net als N-Korea en Pakistan. Maar ook dat zijn feiten die we niet meer 1-2-3- terugdraaien.

>   Mark, ik snap je niet. Meestal ben ik het met je eens - maar nu ga
>   je toch aardig de mist in. Je stelt de verkeerde vragen.

Ik stel helemaal geen vragen, ik analyseer slechts scenarios, heb ik van Bert geleerd.. :-)

Doel is een nucleaire confrontatie en/of grote golfoorlog voorkomen. En ik ga er maar even vanuit in mijn analyses dat Israel en de VS hun agressieve politiek op korte termijn niet zullen wijzigen. En zo acht ik het ook zeer waarschijnlijk dat Iran zich daar koste wat kost nucleair tegen wil wapenen. En dat Israel dat koste wat kost weer zal willen voorkomen.

Dat allemaal overwegende denk ik dat een beperkte aanval op strategische nucleaire doelen in Iran door een relatief neutrale partij (de EU en/of Rusland), uiteraard het liefst met steun van de Veiligheidsraad, het grootste perspectief biedt om een escalatie te voorkomen, of tenminste een paar jaar uit kan stellen. NOgmaals, uiteraard alleen dan als Iran blijft weigeren medewerking te verlenen aan de IAEA.

Groeten,
Mark Giebels