Iran bombarderen?

Wed Jan 18 13:37:48 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG> over 'het escaleren' van de
 situatie in het Nabije (niet: Midden) Oosten,
>En daar zullen Israel en de VS zo goed als zeker dan ook bij
>betrokken geraken.

 Dat lijkt me een dooddoener. Daar ligt immers het initiatief als er
 al heibel komt (en niet bij Iran en/of het Iraaqs verzet tegen de
 bezetting door westerse, olieconsumerende, mogendheden.

 Als Iran al kernwapens wil (en dat weten we niet; het ligt meer voor
 de hand dat de Amerikanen weer eens liegen - net zoals bij Iraq) dan
 dienen die louter ter afschrikking van een aanval van de westerse
 mogendheden die het oog hebben laten vallen op de Iraanse olievelden.
 Zoals het westen al eerder Iraq steunde in de aanvalsoorlog op Iran.
 Men kan dan bezwaar hebben tegen een theocratie, Iran is beslist geen
 aggressieve mogendheid.

>Als het Israel met of zonder officiele steun van de VS wordt - het
>meest waarschijnlijke scenario - dan is de kans groot dat Iran
>militair terugslaat in Israel

 Mag dat dan niet ? Als een land wordt aangevallen, dan is het toch
 normaal dat het de aggressor van zich afmept ? Waarom zou er een
 uitzondering voor Israel bestaan (dat trouwens kernwapens *heeft*
 - waarom maakt niemand zich daar eens druk om - Israel is immers
 *wel* een aggressieve mogendheid) ?

 Mark, ik snap je niet. Meestal ben ik het met je eens - maar nu ga
 je toch aardig de mist in. Je stelt de verkeerde vragen.