Bravo christ en-democraten: Marktr äumend e Löhne!

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Jan 9 11:04:05 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Martijn Meijering" <mmeijeri at xs4all.nl>

> Die tijdsbeperking wordt inderdaad bepleit door de SPD. Helaas. En er
> zitten ook nog een hoop mitsen en maren aan de voorstellen. Wat ik
> hoopgevend vind, is dat er van de kant van CDU/CSU steun - en zelfs enig
> aandringen - is voor het subsidieren van arbeidsplaatsen. En dat had ik
> nog niet eerder gezien.

Zeker waar.

Voor de rest blijft liberalisering natuurlijk
> onmisbaar evenals verdere hervorming van het uikeringenstelsel. Het Ifo
> bepleit bijvoorbeeld om uitkeringen van werklozen die een combiloonjob
> weigeren te korten.

Kijk dat bedoel ik dus. Het wordt waarschijnlijk opgehangen aan een uitkering.
Daar moet je eerst inzitten en dan kom je ervoor in aanmerking, of
eigenlijk, wordt je gedwongen in zo'n gesubsidieerde baan gedrukt.

Trouwens, wat die verdringing betreft: die zal vast optreden
> als je de regeling zoals voorgesteld alleen openstelt voor leeftijden <25
> of >55. Dan verdring je inderdaad mensen tussen 25 en 55.

Ook, maar die verdringing treedt vooral op tussen mensen met een gesubsidieerde baan en diegenen met een 100% door de werkgever gefinancieerd salaris. En die verdringing zal de overheid vervolgens waarschijnlijk gaan bestrijden, om de profiteurs onder de werkgevers aan te pakken, wat weer veel bureaucratie op zal leveren.

De greep van de overheid op de onderkant van de arbeidsmarkt moet juist kleiner worden, niet groter. Een basisinkomen of negatieve inkomensbelasting zijn daarvoor uitstekende sociale en liberale middelen, maar zodra de inkomensubsidie wordt gekoppeld aan uitkeringen, specifieke groepen of specifieke banen, zal het m.i. juist contraproductief werken.

Groeten,
Mark Giebels