Discussie combilonen in Duitsland

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jan 4 23:54:38 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> We zijn het er dan in ieder geval over eens dat dat een probleem is.

In zoverre dat het is als gevolg van wanbeleid van de diverse overheden.
En ja dat is een probleem en al jaren. Dat zien we immers ook terug in
het zogenaamde beleid van deze regering.

> Jazeker, voor die zaken waar de markt goed in is.

Dus volgens jouw zitten de Chinese- en de Indiaseregering op hun luie
kont, dat i.t.t. de Europese?

Volgens mij doen die eersten wel waarvoor ze zijn 'ingehuurd', namelijk
voor werkgelegeheid zorgen.

 > Zoals iedereen aan
> zinnige arbeid helpen en meer in het algemeen juiste allocatie van
> middelen.

Dat laatste daar ga met je in mee, maar dat iedereen aan zinnige arbeid
helpen ligt wat lastiger. Want wat is zinnig?

 > Om te voorkomen dat er armoede ontstaat, heb je dan weer de
> overheid nodig.

Ja, maar die doet nu juist niets, valt je dat ook niet op? Dat geschuif
met wat portemonnees is niet echt indrukwekkend, wel?

 > Dat vind ik nu juist het mooie aan die combilonen, want
> die toeslagen zijn natuurlijk precies geen marktwerking.

Leg eens uit, want ik kan het niet volgen. Marktwerking is een utopie
immers. dus vertaald staat er dan: want die toeslagen zijn natuurlijk
precies een utopie, toch ? ;)

> Tja, ik respecteer je mening maar ik deel hem niet. In mijn optiek doet
> het kabinet juist (zij het mondjesmaat) wat nodig is voor de lange
> termijn.

Dat zie ik nu juist niet. Men rommelt wat in de marge, maar echt
oplossing heeft men niet, Erger het ontbreekt hen zelfs een een beetje
een gedufde visie. Ik zie niets anders dan het bewandelen van
platgetreden paden, die ze bewandelen. Zelfs op jouw terrein, ICT (dacht
ik), heeft men een verdere visie nauwelijks ontwikkeld. Men komt neit
verder dan ICT, en dan met name Internet zien als een leuk speelgoedje,
leuk als etalage, en mogelijk nog wat automatisering, maar echt (veel)
verder is men toch ook niet, wel?

> Ik begrijp niet waar je op doelt, kan je dat toelichten?

Ik doelde op de werkgelegenheid die via marktwerking zou worden binnen
gehaald maar die nu van de baan is. Daar zijn - zo mag men toch
vermoeden - uren aan arbeid door diverse instanties verloren gegaan (nog
geen idee wat de totale kosten zijn, maar dat lijkt me aanzienlijk) voor
zo'n 1500 a 2000 arbeidsplaatsen in een gemeente die precies die
hoeveelheid open had staan om daarmee volledige werkgelegenheid te
realiseren. Uitbesteed aan de markt, mooi he?

Lekkere hervormingen.

Maar die jongens en meisjes, Martijn die zitten zonder werk nu en dat
blijft ook voorlopig zo. Hun studie - en die moet in voorbereiding zijn
geweest - komt allemaal te vervallen. Grappig he ? Hun toekomst plannen
- een huisje kopen enzo (je kent dat wel) - zullen nog jaren op zich
laten wachten, want er is immers geen werk.

Maar Martijn, wat schat jij in is hier aan middelen en tijd verloren
gegaan? Ik ga er vanuit dat er ook EU-gelden mee gemoeid zijn geweest,
denk je niet?

En welke volksvertegenwoordiger heeft er al aan de bel getrokken, denk jij?

Kom Martijn, laat je ondernemers hart eens spreken over zoveel
verspilling van geld, middelen en tijd. Hoe pakt jij zo'n wanprestatie
aan? Vergeet even de zgn. democratie, die PvdA-rs zijn hier immers nog
erger. :)

Henk Elegeert