Discussie combilonen in Duitsland

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Jan 4 19:52:43 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat gaat Bert niet doen want die taak ligt nu bij de lokale overheid. En
> die - zo zagen we al - maakt het niet uit of mensen iets te verdienen
> krijgen of niet. Voorlopig zitten de jongeren in de bijstand, kunnen hun
> trouwplannen aanpassen, en hun carriere opschorten evenals hun toekomst.

We zijn het er dan in ieder geval over eens dat dat een probleem is.

> Bovendien, je kunt ook al werkende naar de verdoemenis. Wel zo chic.
> De overheid wast de handen in onschuld want het lag aan de lokale
> overheid/politiek (polititci), en die hebben de EU, de provincie en het
> Rijk als potentiele klanten om de verantwoordelijkheid op af te schuiven.
>
> En Martijn, jij blijft maar door dromen van een vrije markt?

Jazeker, voor die zaken waar de markt goed in is. Zoals iedereen aan
zinnige arbeid helpen en meer in het algemeen juiste allocatie van
middelen. Om te voorkomen dat er armoede ontstaat, heb je dan weer de
overheid nodig. Dat vind ik nu juist het mooie aan die combilonen, want
die toeslagen zijn natuurlijk precies geen marktwerking.

>   .... maar wie heeft daar wat aan?
> De kwaliteit van onze samenleving gaat er immers zienderogen op
> achteruit. De randvoorwaarden voor de langere termijn wordt juist geweld
> aangedaan.

Tja, ik respecteer je mening maar ik deel hem niet. In mijn optiek doet
het kabinet juist (zij het mondjesmaat) wat nodig is voor de lange
termijn.

> Toeval wil dat het lokaal zo'n regeer club is die zo'n 1500 a 2000
> arbeidsplaatsen in rook op lieten gaan. Zou daar geen cent subsidie in
> hebben gezeten? En zo ja, waar is die subsidie nu heen?
> En met welk resultaat? Wie hebben dat uiteindelijk moeten betalen?

Ik begrijp niet waar je op doelt, kan je dat toelichten?