Discussie combilonen in Duitsland

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jan 4 10:44:08 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Petje af Bert, je spreekt blijkbaar zo goed Duits dat je binnen een paar
> minuten met een woordgrap in het Duits kunt komen!
>
> Maar is dit nu wel echt symptoombestrijding (dat is dacht ik wat Kurieren
> am Symptom betekent)? De banen worden natuurlijk niet geschapen door dat
> combiloon, maar door de arbeidsmarkt gedeeltelijk te liberaliseren, in dit
> geval door toe te staan mensen voor bij 3 euro per uur te laten werken.

Daar kun je wel wat mee.

> Voorlopig natuurlijk met allemaal mitsen en maren, maar toch.
> Liberalisering van de arbeidsmarkt en negatieve inkomstenbelasting, die
> kant koerst D'66 momenteel toch ook uit? En dat nota bene in Duitsland!
>
> Ik vind het eigenlijk prima passen binnen de kritiek die je laatst gaf op
> de uitspraken van Zalm over armoede in Nederland. "Laten we er inderdaad
> voor zorgen dat niemand meer werkloos in de bijstand zit."

Dat gaat Bert niet doen want die taak ligt nu bij de lokale overheid. En
die - zo zagen we al - maakt het niet uit of mensen iets te verdienen
krijgen of niet. Voorlopig zitten de jongeren in de bijstand, kunnen hun
trouwplannen aanpassen, en hun carriere opschorten evenals hun toekomst.

Bovendien, je kunt ook al werkende naar de verdoemenis. Wel zo chic.
De overheid wast de handen in onschuld want het lag aan de lokale
overheid/politiek (polititci), en die hebben de EU, de provincie en het
Rijk als potentiele klanten om de verantwoordelijkheid op af te schuiven.

En Martijn, jij blijft maar door dromen van een vrije markt?

Nederland - zo bleek - is niet eens in staat een (werkende) link te
leggen naar aansluiting bij het EU beleid. Treffender kun je het niet
uitdrukken, lijkt me.

Verrek, ie doet het:
http://www.minez.nl/content.jsp?objectid=34840.

Klik hier om het PDF document Bijlage: Nationaal Hervormingsprogramma
Nederland 2005-2008 in het kader van de Lissabonstrategie te openen

http://www.minez.nl/dsc?c=getobject&s=obj&!sessionid=1yp7M0aGBJh@OqKEXXlWdpDcXH5WfcxG1nmb5WBRDacKa19bs1WzcV!js3tW8jhb&objectid=34840&!dsname=EZInternet&sitename=EZ-nl&loggetobject=true&isapidir=/gvisapi/

En gelukkig het kabinet neemt de verantwoordelijkheid .....
"
Het opstellen van het Nationaal Hervormingsprogramma in Nederland
Het kabinet draagt de verantwoordelijkheid voor inhoud en opstellen van
het Nationaal Hervormingsprogramma in het kader van de
Lissabonstrategie. De uitvoering van de maatregelen van de
Lissabonagenda ligt echter niet alleen bij het Rijk. Regionale en lokale
overheden geven ook invulling aan onderdelen van de hervormingsagenda,
bijvoorbeeld op het terrein van innovatie, ruimtelijke ordening en
achterstandenbeleid. Daarom zijn zij via de reguliere overleggremia
betrokken geweest bij het opstellen van het Nationaal
Hervormingsprogramma (NHP). Verder hebben de sociale partners een
duidelijke eigen verantwoordelijkheid voor de structurele kracht van de
Nederlandse economie.1 Bij het opstellen van het Nationaal
Hervormingsprogramma zijn de sociale partners, conform de met de
Stichting van de Arbeid (STAR) gemaakte afspraken, in de gelegenheid
gesteld te reageren op conceptversies, zonder dat dit heeft geleid tot
een tripartiet gedragen stuk. De Ministerraad heeft het NHP definitief
vastgesteld.
"

  .... maar wie heeft daar wat aan?
De kwaliteit van onze samenleving gaat er immers zienderogen op
achteruit. De randvoorwaarden voor de langere termijn wordt juist geweld
aangedaan.

> Als een CDA-PvdA kabinet zoiets in Nederland zou invoeren (wat ik nog moet
> zien gebeuren), zou dat acuut mijn weerzin tegen zo'n kabinet verminderen.

Toeval wil dat het lokaal zo'n regeer club is die zo'n 1500 a 2000
arbeidsplaatsen in rook op lieten gaan. Zou daar geen cent subsidie in
hebben gezeten? En zo ja, waar is die subsidie nu heen?
En met welk resultaat? Wie hebben dat uiteindelijk moeten betalen?

Henk Elegeert